شاید برای خیلی از سئوکارهای تازه وارد، مفهوم ریچ اسنیپت (Rich Snippet) و ریچ کارد (Rich Card) آشنا نباشد. امروز می‌خواهم به‌صورت خیلی ساده به معرفی این دو مفهوم بپردازم؛ این‌که چی هستند، چرا در سئوی سایت مهم هستند و این‌که چطور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا نرخ کلیک را بالا برده و کاربران بیش‌تری را جذب سایت خود کنیم.

تعریف و کاربرد ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت و ریچ کارد، ابزارهایی برای افزایش نرخ کلیک سایت

ریچ اسنیپت چیست؟

خب، بگذارید اول از ریچ اسنیپت (Rich Snippet) شروع کنم. فکر کنم تقریبا همه شما با مفهوم خود اسنیپت آشنا باشید. اسنیپت همان نتایجی هستند که به‌عنوان نتیجه‌ی سرچ در موتور جستجوگر گوگل نمایش داده می‌شود. به‌عنوان مثال من یک عبارتی را راجع به روش‌های کاهش وزن در گوگل سرچ کردم که یک سری اسنیپت را مطابق شکل زیر به من نشان داده است:

تفاوت ریچ اسنیپت با اسنیپت معمولی

مقایسه‌ی یک ریچ اسنیپت با اسنیپت معمولی

در شکل بالا یک نمونه ریچ‌اسنیپت (بالایی) و یک نمونه اسنیپت معمولی (پایینی) را می‌توانید مشاهده کنید.

همان‌طور که می‌بینید، گوگل عنوان صفحه را به رنگ آبی، یوآرال را به رنگ سبز و توضیحات صفحه موردنظر را زیر یوآرال نمایش می‌دهد. این همان اسنیپت است و یکی از معروف‌ترین ابزارها برای بهینه‌سازی این سه مورد، ابزار Yoast SEO می‌باشد. آشنایی با ابزار Yoastدر پست تولید محتوا استاندارد

ریچ‌اسنیپت، یک کد HTML است که با استفاده از آن می‌توانید محتواهای خودتان را برای موتورهای جستجو دسته‌بندی کنید و اطلاعات سایت‌تان را نشانه‌گذاری کنید. استفاده از ریچ اسنیپت موجب می‌شود تا اطلاعات کامل‌تر و بهتری از صفحه‌ی شما در صفحه‌ی نتایج گوگل به کاربر نمایش داده شود.
اما حالا اجازه دهید با استفاده از تصویر زیر، ریچ‌اسنیپت را بهتر توضیح دهم.

یک نمونه ریچ اسنیپت

یک نمونه ریچ اسنیپت نمایش‌داده‌شده در نتایج گوگل با سرچ عبارت “پای‌سیب”

همان‌طور که می‌بینید، این ریچ‌اسنیپت نسبت به حالت عادی اطلاعات بیش‌تری را بین یوآرال و دیسکریپشن نشان می‌دهد. در این‌جا تصویری از پای سیب اضافه شد، مدت زمانی که فرایند پخت این کیک طول می‌کشد نوشته شده و حتی میزان کالری‌ای که دارد را نیز نشان داده است. علاوه بر آن، بخش rating نیز دارد که نشان می‌دهد کاربران قبلی چقدر از این مطلب رضایت داشتند.
تمام این چیزهایی که گفتم و البته کلی چیزهای دیگر، دلیل این هستند که به چنین چیزی می‌گوییم اسنیپت غنی(ریچ)!

علت اهمیت ریچ اسنیپت

حالا به نظرتان چرا چنین چیزی می‌تواند برای سایت ما و مبحث سئو مهم باشد؟

دقیقا! چون اکثر مردم چنین نتایجی را در موتور جستجو ترجیح می‌دهند و بیشتر بر روی این دسته از نتایج کلیک می‌کنند. به‌عبارت دیگر، این دسته اسنیپت‌ها می‌توانند CTR متوسط سایت‌مان را بالا ببرند. به‌عنوان توضیح اضافه باید بگویم که CTR یا نرخ کلیک، نسبت تعداد کلیک‌‌های صفحه به تعداد ایمپرشن‌ها یا همان تعداد نمایش‌های آن صفحه است.

وقتی نرخ کلیک یک اسنیپت زیاد می‌شود، مقدار ترافیک بیشتری نیز برای سایت‌مان به ارمغان می‌آورد. البته این حرف من به این معنی نیست که استفاده از ریچ‌اسنیپت، جایگاه صفحه‌مان را در گوگل به‌طور مستقیم تغییر می‌دهد، بلکه می‌خواهم بگویم که استفاده از آن می‌تواند باعث شود کاربران بیش‌تری جذب شوند و بر روی صفحه‌ی ما کلیک کنند. پس همین می‌تواند در بلندمدت جایگاه‌مان در گوگل را هم بهبود ببخشد، چون گوگل متوجه می‌شود که کاربران صفحه‌ی ما را به بقیه‌ی صفحات ترجیح می‌دهند.

ریچ اسنیپت ریچ کارد بهبود جایگاه سئو

نقش ریچ اسنیپت و ریچ کارد در بهبود جایگاه سایت ما در بلندمدت

انواع ریچ اسنیپت‌ها و کاربردهای آن‌ها

همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید، از ریچ‌اسنیپت‌ها برای اهداف مختلفی می‌توان استفاده کرد که می‌خواهیم به‌صورت خلاصه چند نمونه از آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

1) ریچ اسنیپت دسته‌بندی مطالب

با استفاده از این ریچ‌اسنیپت که اصطلاحاً به آن Breadcrumb گفته می‌شود، می‌توانیم در بخش یوآرال صفحه، دسته‌بندی مطلب خود را نشان دهیم. این کار باعث می‌شود که کاربر بهتر بتواند آن چیزی که مدنظرش است را پیدا کرده و روی صفحه‌ای کلیک کند که فکر می‌کند به کارش می‌آید. از طرفی میزان بانس‌ریت سایت نیز کاهش می‌یابد، چراکه مخاطبان با استفاده از این اسنیپت می‌توانند قبل از ورود به سایت، بفهمند که آیا آن صفحه به کارشان می‌آید یا خیر. با نگاه به تصویر زیر می‌توانید بهتر متوجه منظورم بشوید:

ریچ اسنیپت Breadcrumb

ریچ‌اسنیپت دسته‌بندی مطالب

2) ریچ اسنیپت ریتینگ

با استفاده از این rich snippet، می‌توانیم از نظرات و امتیازدهی سایر کاربران مطلع شویم. بیشتر در وب‌سایت‌های فیلم یا وب‌سایت‌های مربوط به گوشی و کامپیوتر از این دسته اسنیپت استفاده می‌شود.

ریچ اسنیپت rating

ریچ‌اسنیپت ریتینگ

3) Rich Snippet شرکت‌های معروف

اگر به‌عنوان مثال اسم شرکت آمازون را در گوگل سرچ کنیم، اطلاعاتی از قبیل نوع شرکت، نام تجاری شرکت، توضیحات مختصری در مورد فعالیت‌هایش، موقعیت جغرافیایی آن، میزان درآمد سالیانه‌اش، تاسیس‌کنندگان، نوع محصولاتش و اطلاعات دیگری از این دست را در یک جعبه به ما نشان می‌دهد. البته علی‌رغم این‌که خیلی چیز جذابی است، اما اصلا به‌دست‌آوردن آن کار آسانی نیست.

ریچ اسنیپت شرکت معروف

ریچ اسنیپت شرکت‌های معروف و بزرگ

4) ریچ اسنیپت اشخاص

شاید گاهی اوقات در سرچ‌هایتان دیده باشید که در کنار یوآرال صفحه، عکس نویسنده‌ی آن مطلب نیز نمایش داده می‌شود. این کار هم با استفاده از ریچ‌اسنیپت انجام می‌شود. علاوه بر عکس نویسنده، اطلاعات دیگری مانند اسم یا نحوه‌ی تماس با او نیز ممکن است آورده شود.

ریچ اسنیپت اشخاص

ریچ اسنیپت اشخاص

5) ریچ‌اسنیپت محصولات

گاهی اوقات می‌توانیم عکس محصولی را که می‌فروشیم، بیاوریم که به‌نظرم می‌تواند به‌شدت بر روی کاربران و مخاطبان ما تاثیرگذار باشد؛ چون قبل از این‌که اصلاً وارد صفحه‌ی ما شوند، می‌توانند محصول موردنیازشان را ببینند.

ریچ اسنیپت محصولات

ریچ اسنیپت محصولات

6) ریچ اسنیپت دستورالعمل استفاده از محصول

در بعضی از وب‌سایت‌ها مخصوصا وب‌سایت‌های آموزش پخت‌و‌پز، می‌توانیم در قسمت توضیحات صفحه، خلاصه‌ای از دستورالعمل پخت آن غذا را بنویسیم که باعث جذب بیش‌تر مخاطب می‌شود. در عکس زیر یک نمونه از این نوع ریچ اسنیپت را مشاهده می‌کنید.

ریچ اسنیپت دستورالعمل

ریچ اسنیپت دستورالعمل استفاده از محصول

7) ریچ اسنیپت ویدیوها

برای محتواهای ویدیویی نیز می‌توانیم از این روش استفاده کنیم تا کاربر بتواند قبل از این‌که وارد سایت‌مان شود، یک سری اطلاعات مانند مدت زمان آن ویدیو یا اسم سازنده‌اش را ببیند.

ریچ اسنیپت ویدیو

ریچ‌اسنیپت ویدیوها

8) ریچ اسنیپت رویدادها

می‌توانیم رویدادهای خاصی که در روزهای آینده یا یک زمان معینی قرار است اتفاق بیفتد را به‌صورت یک لیست در نتایج سرچ گوگل نشان بدهیم. مثلا فرض کنید کار ما فروش بلیت کنسرت است و می‌خواهیم کنسرت‌هایی که در ماه جاری برگزار می‌شود را معرفی کنیم؛ برای این کار می‌توانیم با استفاده از ریچ اسنیپت، اطلاعاتی راجع به آن‌ها بدهیم، مانند زمان شروع بلیت فروشی، زمان اتمام بلیت فروشی، قیمت بلیت‌ها و …

ریچ اسنیپت رویدادها events

ریچ اسنیپت رویدادها

9) ریچ اسنیپت مربوط به موجودی یک کالا

خیلی اوقات برای خودم پیش آمده که در نتایج سرچ گوگل، یک محصولی می‌بینم و از آن خوشم می‌آید؛ اما وقتی وارد سایت‌ش می‌شوم و می‌خواهم که آن‌را سفارش دهم، می‌نویسد که آن کالا را تمام کرده و دیگر موجود نیست. همین امر باعث می‌شود کاربر ناراضی شود و به صفحه‌ی گوگل برگردد و وارد سایت‌های دیگر شود؛ که از نظر گوگل، یک امتیاز منفی برای سایت‌مان محسوب می‌شود. برای این‌که از این اتفاق جلوگیری کنیم، می‌توانیم با استفاده از ریچ اسنیپت به کاربر اعلام کنیم که محصول‌مان موجود است یا این‌که تمام شده؛ مثل عکس زیر:

ریچ اسنیپت موجودی کالا

ریچ اسنیپت مربوط به موجودی یک کالا

روش استفاده از ریچ اسنیپت در وردپرس

حال سال این است که چگونه می‌توانیم برای صفحه‌مان ریچ اسنیپت بسازیم؟

اگر سایت‌تان با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی شده، استفاده از ریچ اسنیپت خیلی کار سختی نیست. راه‌کارش این است که شما داده‌های ساختاریافته را به سایت‌تان اضافه کنید. داده‌های ساختاریافته، یک سری کد با فرمت خاص هستند که موتورهای جستجوگر آن‌ها را تشخیص می‌دهند و از آن‌ها برای ساختن ریچ اسنیپت استفاده می‌کنند. در غیر این‌ صورت، اگر از سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، پلاگین مربوطه برای آن را پیدا کنید. البته این حرف‌ها به معنی این نیست که همیشه می‌توانیم به‌همین راحتی ریچ اسنیپت بسازیم و این پروسه می‌تواند دردسرهای خاص خودش را هم داشته باشد. در سایت وردپرس، تمام اطلاعات لازم برای انجام این کار به‌صورت ساده گفته شده است.

همچنین می‌توانید از سایت godaddy نیز برای توضیحات بیش‌تر درباره نحوه‌ی به‌کارگیری اسنیپت‌های بیزینس، ویدیو، رویداد و نویسنده استفاده کنید.

ریچ کارد چیست؟

به زبان ساده، ریچ کارد می‌تواند سایت‌مان را در حالت سرچ با موبایل، به‌صورت یک کارت در نتایج گوگل نشان دهد. مثلاً فرض کنید با گوشی موبایل‌تان عبارت “همبرگر” را سرچ می‌کنید و بین نتایجی که گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد، عکس یک همبرگر خوشمزه و خوشگل را مشاهده می‌کنید که لینک سایت هم در کنارش قرار گرفته است. دقیقا مانند ریچ اسنیپت که دربالا توضیح دادم، هدف اصلی ریچ کارد نیز افزایش توجه مخاطب به برخی از نتایج جستجو و دریافت کلیک بیشتر و بالا بردن نرخ کلیک در موبایل است. بعد از استفاده از ریچ کارد، می‌توانیم در وب‌مستر گوگل، گزارش کارکرد آن را هم ببینیم.

ریچ کارد

نمایی از ریچ کارد در صفحه‌ی موبایل

ریچ اسنیپت و ریچ کارد در یک نگاه

اگر حوصله‌ی خواندن تمام توضیحات متن را ندارید، می‌توانید به‌صورت خلاصه پاسخ سوال‌تان درباره مفهوم ریچ اسنیپت و ریچ کارد را در عکس پایین بگیرید.

ریچ اسنیپت و ریچ کارد

ریچ اسنیپت و ریچ کارد در یک نگاه

امیدوارم که از این پست راضی بوده باشین و به کارتون اومده باشه.

شاد و خندون باشید.

رضا رستگار

11
نظرات

avatar
محمد
Guest
محمد

سلام و خسته نباشید ممنون از پست کاربردی و مفیدی که نوشتی… من متن رو کامل خوندم و برام بسیار جالب بود این موضوع ریچ اسنیپت ها… تو نتایج گوگل با این مقوله برخورد کرده بودم ولی نمیدونستم که به صورت ساختاریافته میشه از این امکانات استفاده کرد… مسلما هرگونه تمایز در نحوه ی نمایش نتیجه ی سایت ما در انبوه نتایج گوگل، توجه مخاطب را بیشتر به سمت سایت ما جلب میکنه و شانس کلیک رو بالا میبره… در کنار قرار دادن ریچ اسنیپت و ریچ کارد به نظر من نباید از نوشتن یک عنوان و توضیحات متا جذاب… ادامه‌مطلب »

زهرا
Guest
زهرا

واقعا خیلی جامع و خوب توضیح دادین و عکس گذاشتین برای هر بخش که به فهم بهتر کمک می‌کنه. قبلا با ریچ اسنیپت ها آشنا شده بودم و برام سوال بود چجوری میشه ازش استفاده کنم.ممنون بابت اشتراک گذاری.

sheida sh
Guest
sheida sh

من کنار بسیاری از نتیجه های که در گوگل میاد دیدم ستاره میگذارن اما جایی برای امتیاز دادن توسط کاربر وجود ندارد به عنوان مثال نوشته شده ۱۶ رای از ۲۱ رای. می خواستم بپرسم این امتیازات رو مخاطب کجا می تونه به نوشته های ما بدهد؟

شایان
Guest
شایان

سلام من کارآموز سئو هستم، به خود کلمه ی اسنیپت هم توجه نکرده بودم تاحالا، چه برسه به این مطلبی که درمورد ریچ اسنیپت گذاشتین. درکل خیلی خوب بود، با اجازه میخوام استفاده از این ریچ اسنیپت‌ها رو به مسئول سئوی استارتاپمون پیشنهاد بدم :))
ممنون از پست مفیدتون

بابک
Guest
بابک

سلام و خسته نباشید فراوان
فوق العاده این موضوع که ابزارها، تکنیکها و مفهومها بطور خیلی دقیق و با جزییات کامل بررسی کردین واسم جذاب و شگفت انگیز بود
ممنون از وقتی که گذاشتید…

Ebrahim
Guest
Ebrahim

خیلی جالب بود. همیشه برام سوال بود این نوع نتایج چه فرقی با بقیه دارند که به این حالت نشون داده میشن.