آیا ساخت پادکست تصمیم زیرکانه‌ای برای کسب و کار شماست؟

از نظر من کاری که یک پادکست می‌تواند انجام دهد، صد مقاله‌ی طویل نمی‌توانند انجام دهند! بله!

در این مطلب قصد دارم از پادکست و فوایدش برای پیشرفت کسب و کارتان و افزایش مشتری‌های شما حرف بزنم. این‌که چرا ساخت پادکست یک تصمیم زیرکانه برای پیشبرد اهداف بازاریابی شماست و چطور پادکستی بسازید که صدایش به گوش خیلی‌ها برسد و برایتان خروار خروار مشتری بیاورد. با من همراه باشید.

حقیقت این‌ست که با وجود پیشرفت دانش و تجربه دیجیتال مارکتینگ در کشورمان به‌ویژه در طول سال‌های اخیر، هنوز هم رقابت در این دنیای فراخ و بی سر و ته کار دشوار و سختی می‌تواند باشد. به‌ویژه اگر شما استارتاپی نوپا و تازه‌نفس هستید که لازم‌ست رقبای ریز و درشت‌تان را کنار بزنید تا به مشتری‌های بیشتری دست پیدا کنید.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند شما را از غرق شدن در اقیانوس رقابت نجات بدهد، ساخت و انتشار پادکست یا همان بازاریابی پادکستی‌ست.

پادکست موفق

پادکست بسازیم؟

چرا پادکست؟

همان‌طور که اشاره کردم پادکست می‌تواند انتخاب خوبی برای پیشی گرفتن از رقبای شما باشد. در سراسر دنیا، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی توانسته‌اند با بازاریابی پادکستی به اهداف فروش خودشان برسند.

۱- پادکست مکمل محتواست

پادکست‌ها مکمل خوبی برای محتوای متنی شما و چه بسا جایگزینی درخور برای متن یا ویدئوی شما هستند، چرا که می‌توانند پیام شما را تمام و کمال به مخاطب‌تان برسانند.

۲- ساخت پادکست آسان، سریع و کم هزینه‌‌ست

شما برای ساخت پادکست نیاز به تجهیزات عجیب غریب یا تخصص پیچیده‌ای ندارید و این باعث می‌شود شانس بیشتری برای رقابت و پیشی‌گرفتن داشته باشید. همین موضوع، در واقع راه مقرون به صرفه و ممکنی برای استارت‌آپ‌هایی محسوب می‌شود که لازم است در مصرف بودجه‌شان احتیاط کنند.

۳- پادکست شما را به مخاطبان بیشتری وصل می‌کند

پادکست به برند شما روح می‌دهد، زبان شماست و پیام شما را راحت‌تر و صریح‌تر به مخاطب می‌رساند. همین موضوع باعث می‌شود ارتباط‌گیری مخاطب و مشتری با برند شما بیشتر شده و حس خوبی که برایش به جا گذاشته‌اید، در ذهن او پررنگ بماند.

هم‌چنین، پادکست به مخاطب حس بهتری درباره شما منتقل می‌کند، این حس که خلاقید و دل‌تان می‌خواهد همه چیز را با مخاطب در میان بگذارید. این موضوع حتی باعث وفاداری مخاطب به برند شما می‌شود.

۴- بازار پادکست در ایران بکر است

بازار رقابتی پادکست در اکثر کشورها از جمله ایران هنوز اشباع نشده و شما با برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه می‌توانید پادکست‌تان را به برند ویژه‌ای در دنیای پادکست و پادکست-بازها تبدیل کنید.

خلاصه از هر طرف که به این موجود نگاه کنید، منفعت است. در این‌میان، پرسشی که باقی می‌ماند این است که از کجا شروع  کنم و چطور یک پادکست موفق بسازم.

چطور پادکست بسازم؟

برای ساخت پادکست می‌توانید از موبایل، دوربین عکاسی و میکروفون هاشف یا تجهیزات تخصصی‌تر استفاده کنید. پیشنهاد من این‌ست که ساخت پادکست را با تجهیزات ساده و اولیه‌ای که دارید شروع کنید و کم‌کم خودتان را مجهز کنید.

گام اول را به تهیه محتوای مناسب و دست‌ِ اول برای پادکست‌تان اختصاص دهید. لحن و زبان مناسب و درخور برندتان انتخاب کنید و فراموش نکنید هویت منحصر به فرد خودتان را در پادکست منعکس کنید. مردم به قصه و روایت شما علاقه دارند نه به شنیدن مکررات و حرف‌هایی که با جستجویی در گوگل می‌توانند پیدا کنند. پس فراموش نکنید که حرفی برای گفتن داشته باشید و سپس دست به کار شوید و پادکست بسازید.

گام دوم انتخاب نام و کاور در ذهن ماندنی برای پادکست است، نامی که شما را از سایرین تمایز دهد و در عین حال به مخاطب بفهماند این پادکست قرار است چه چیزی را روایت کند.

گام سوم انتخاب هاست یا گوینده‌ای مناسب است، کسی‌که بتواند با لحن گرمش ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

پنج عنصر مهم در ساخت پادکست موفق

در ساخت و انتشار پادکست‌تان این پنج نکته را کنج ذهن داشته باشید:

۱- نظم در انتشار

مخاطب را عادت بدهید تا برای مثال هر هفته در روز و ساعت مشخصی منتظر انتشار پادکست شما باشد و به‌نحوی مخاطب را تبدیل به یک مخاطب همیشگی کنید.

۲- انتخاب موضوع مناسب برای روایت کردن

بعضی موضوع‌ها جان می‌دهند برای داستان‌سرایی و روایت و بعضی موضوع‌ها بایستی با متن و عکس و نمودار برای مخاطب توضیح داده شوند. از این روی لازم است در انتخاب موضوع دقت کنید و به سراغ موضوعات داستانی و هیجان‌آور بروید.

۳- صدا و لحن خوب

همان‌طور که پیشتر هم گفتم، گوینده خوب نعمت است و شما را خیلی سریع به اهداف بازاریابی‌تان می‌رساند.

۴- گوینده دو سه تاش خوبه!

به‌جای یک گوینده گاهی دو یا سه گوینده داشته باشید، گاهی مصاحبه ضبط کنید و گاهی مونولوگ. این تنوع ایجاد کردن برای مخاطب جالب توجه خواهد بود.

۵- این یک بار را لفظ قلم نباشید!

پادکست شما باید جذاب و فان باشد تا مخاطب را درگیر خودش کند. موضوع، صدا و موسیقی پادکست اگر برای خود شما جذاب نباشد برای سایرین هم جذاب نخواهد بود. بنابراین، پادکستی بسازید که در وهله اول خودتان از آن لذت ببرید و بخواهید چندین بار به آن گوش دهید.

عسل کاوسی

6
نظرات

avatar
رضا
Guest
رضا

نکته جالبی که وجود داره و من تازه فهمیدم اینه که دیروز یعنی ۳۰ سپتامپر، روز جهانی پادکست بوده.
درواقع ۵ ساله که چنین روزی رو به عنوان روز جهانی پادکست میشناسن. اون اوایل که پادکست مطرح شد، کسی فکر نمیکرد انقدر جا بیفته بین مردم. درواقع اون زمان مردم معتقد بودند که برای تهیه‌ی یک برنامه رادیویی لازمه دم و دستگاه آن‌چنانی و پول هنگفت داشته باشیم که پادکست اومد و بهشون سلام کرد :))
نمونه های موفق داخلی هم داره که خودم طرفدارشونم، مثل پادکست‌های بی‌پلاس که واقعا بهتون توصیه میکنم ازشون استفاده کنید

محمد نصری
Guest
محمد نصری

من چند ماهی هست یه دغدغه ذهنم رو مشغول کرده اونم ضبط یه پادکسته… موضوعی که دوست دارم درباره ش پادکست رو ضبط کنم یه کتاب جذاب ۵۰۰ صفحه ایه که میخواستم توی ۱ ساعت خلاصه ش رو بگم و کلی اطلاعات و معلومات درباره ی این موضوع خاص دارم لابه‌لای اون ها بگم و حتا خاطرات و برخی از تجاربم رو متناسب با هر فصل این کتاب اضافه کنم. چیزی که همیشه جلوی انجام این کار رو گرفته خلاصه کردن کتاب ست که خیلی زمان بره و ترمز کار شده. ولی بالاخره وقت میزارم و محتواش رو آماده میکنم… ادامه‌مطلب »

علی
Guest
علی

من امروز از طریق لینکدین با وبسایت شما آ شنا شدم ، مطلبتون رو هم کامل خوندم چون من هم تو برنامه ۶ ماه آیندم ساخت پادکست و کلیپ های آموزشی رو دارم ، از مطلبتون استفاده کردم ممنونم.