سخنرانی حرفه‌ای و اثربخش با شناسایی نقاط امن

انبوهی از توصیه‌ها و نکات برای موفقیت در هنگامی سخنرانی وجود دارد. کتاب‌های بسیاری در رابطه با بهبود مهارت ارائه و سخنوری موفق در جمع نوشته‌اند و مطمئنا به طرق مختلف به این آموزش‌ها و توصیه‌ها در جاهای مختلف برخورد کرده‌اید. مواردی نظیر کنترل و مدیریت استرس در سخنرانی، زبان بدن، حجم صدا، فن بیان و انتخاب صحیح کلمات و … بنابراین در این‌جا از بیان آن‌ها صرف نظر می‌کنیم و به موضوعی که شاید به آن خیلی دقت نکرده باشید می‌پردازیم.

هدف اصلی نوشن این پست در آپساید مطرح کردن یک نکته ساده و کاربردی در هنگام سخنرانی در جمع است که با رعایت کردن آن می‌توان تسلط بیش‌تری به سخنرانی و ارائه مطلب خود داشته باشید.

سخنرانی جذاب برای حضار در سالن

ارائه و سخنرانی جذاب برای مخاطبین، مستلزم تقویت مهارت‌های سخنوری است

شناسایی نقاط امن در سخنرانی

این نکته از تکنیک‌های برقراری ارتباط چشمی (Eye Contact) محسوب می‌شود. اهمیت ارتباط چشمی در هنگامی سخنرانی بر کسی پوشیده نیست و یک مهارت جدی در سخنوری به حساب می‌آید. یکی از نکات کاربردی در ارتباط چشمی، شناسایی نقاط امن در سخنرانی است. با این روش می‌توانید کیفیت سخن‌رانی خود را به‌صورت قابل توجه بالا ببرید. شاید در نگاه اول موضوع ساده به نظر برسد اما با اجرا و رعایت آن در هنگام ارائه، نتایج درخشانی خواهید گرفت.

آموزش‌های زیادی وجود دارد که در هنگام سخنوری، چشم‌های خود را به کدام سمت بچرخانید و کجاها را ببنید و چه موقعیت‌هایی را نبینید. در نظر داشته باشید به هر میزان که مهارت‌های سخنرانی داشته باشید نباید از ثانیه به ثانیه سخنرانی خود غافل شوید و اجازه دهید که چالشی در پیش روی شما قرار بگیرد. در طول سخنرانی شما به آرامش احتیج دارید، سعی کنید نقاط امن را برای نگاه کردن به آن‌ها سریعا شناسایی کنید و در حین سخنرانی با نگاه به آن نقطه‌ها آرام شوید و میزان استرس خود را به حداقل برسانید.

تصور کنید در یک جمع کوچک ۱۳ – ۱۲ نفری درحال ارائه یک مطلب یا سخنرانی هستید. حتا اگر بدشانس هم باشید، حداقل دو سه نفر آدم مثبت پیدا می‌کنید. افرادی که حتا وقتی به اشتباه درباره‌ی موضوعی صحبت می‌کنید، به شما لبخند می‌زنند. یا شاید مواقعی که حرف خیلی مهمی هم نمی‌زنید و یا موضوعی را تکرار می‌کنید و به ادبیات دیگر بیان می‌کنید و به نوعی تاتولوژی می‌کنید باز هم به دقت به حرف‌های شما گوش می‌دهند و گاها یادداشت هم برمی‌دارند. این موارد در کاهش اضطراب شما در هنگام سخنرانی تاثیر بسزایی دارد. وجود حتا یک نفر از این افراد در جمع نعمت بزرگی است.

این افراد حس هم‌دلی را در شما تقویت می‌کنند و حواس‌شان هست هر دفعه که به آن‌ها نگاه می‌کنید با سر تکان دادن به نشانه‌ی تایید یا لبخند زدن به شما قوت قلب بدهند تا روحیه بگیرید. این مخاطبین مستقل از این‌که شما چه می‌گویید، با تمام وجود و حس خوب به شما نگاه می‌کنند.

این مخاطبان در تمام جمع‌های سخنرانی در همان دقایق ابتدایی با کمی دقت نظر یافت می‌شوند. ما این افراد در جمع حضار را مخاطب‌های طلایی می‌نامیم.

سعی کنید حتما گاه و بی‌گاه به آن‌ها نگاه کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید تا با نگاه‌شان شما را حمایت کنند.

اهمیت برقراری ارتباط چشمی صحیح هنگام سخنرانی

تفاوتی در تعداد جمعیت حاضر در سالن وجود ندارد، این نکات در تمام مواقع صادق است

در این میان افرادی نیز هستند که با چهره‌های در هم رفته و ناراضی، انرژی منفی به شما می‌دهند و ممکن است احساس کنید که یک‌جای سخنرانی شما ایراد دارد. بهترین راه‌حل در این مقطع، برداشتن نگاه از آن‌ها و متمرکزتر کردن روی مخاطب‌های طلایی است. مسلما متغیرهای دیگری نیز برای داشتن یک ارائه خوب وجود دارد که باید در سخنرانی‌های بعدی خود لحاظ کنید اما در لحظاتی که فرصت چندانی وجود ندارد، این راه‌حل می‌تواند سریع‌ترین روش برای بهبود اوضاع باشد.

حالا شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که اگر سخرانی را شروع کنم و نتوانم مخاطبین طلایی خود در میان حضار پیدا کنم راه‌حل چیست؟

شبیه‌سازی مخاطب طلایی با دوستان خود برای تسلط در شناسایی نقاط امن در سخنرانی

بسیار بعید است که در چند دقیقه‌ی اول نتوانید مخاطبین طلایی خود را در میان شرکت‌کنندگان پیدا کنید. برای این‌که حسابی حرفه‌ای شوید، در چد سخنرانی اول خود می‌توانید با کسی (کسانی) که در جمع می‌شناسید از قبل هماهنگ کنید که نقش مخاطب طلایی را برای شما بازی کند. به آن‌ها بگویید با لبخند زدن و همچنین حرکات سر و چشم خود به معنای تایید، شما را مورد حمایت قرار دهند و روحیه بدهند.

البته خیلی دور از انتظار است که در جمع همه نگاه منفی داشته باشند. مسلما در جمع به راحتی می‌توانید افراد مثبت را خیلی زود شناسایی کنید و برنامه خود را روی آن‎ها پیاده کنید!

پیش از آغاز سخنرانی ارتباط چشمی را آغاز کنید

قبل از این‌که سخنرانی به‌صورت رسمی آغاز شود، شما ارتباطی را شروع کنید. این برقراری ارتباط چشمی به شما اعتماد به نفس می‌دهد و اگر واهمه و ترسی در وجود داشته باشید، این ارتباط چشمی با حضار موجب می‌شود آن‌ها به این موضوع پی نبرند. “شجاعت یعنی این‌که دیگران نفهمند شما ترسیده‌اید”.

با برقراری ارتباط چشمی صحیح نه تنها اعتماد به نفس خود را نشان داده‌اید بلکه به مخاطب ادای احترام نیز کرده‌اید

از طرفی هم فضایی ایجاد می‌شود تا بتوانید مخاطبین طلایی خود را تا حدودی شناسایی کنید. این ثانیه‌های پیش از شروع رسمی سخنرانی و چند دقیقه‌ی اول آن بسیار حساس و تعیین‌کننده است، سعی کنید موارد ذکر شده را از همان اول رعایت کنید و بسیار با نشاط، پر انرژی و مسلط ظاهر شوید.

اگر ارتباط چشمی استاندارد را با حضار برقرار نکنید، نشان‌دهنده‌ی ضعف و عدم تسط شما برای آن‎ها است.

به غیر از موارد ذکر شده، نگاه کردن به جمعیت قبل از شروع سخنرانی موجب می‌شود هم‌همه و سر و صدایی که در سالن است سریع‌تر فروکش کند و توجه حضار به سمت شما جلب شود. این کار این پیام را به مخاطب ارسال می‌کند که شما تسلط کافی به ارائه و سخن‌رانی دارید.

پس از این‌که مخاطبین حواس و نگاه خود را به شما دادند می‌توانید شروع به سخنرانی کنید. البته بدیهی است که نباید انتظار داشته باشید از شروع سخنرانی تا انتهای سخنرانی همه‌ی حواس‌ها و نگاه‌ها به شما باشد.

حتا حرفه‌ای‌ترین و معروف‌ترین سخنرانان هم نمی‌توانند در طول مدت سخنرانی تمام نگاه مخاطبین را به خود جلب کنند. هرچه تعداد حضار در سالن یا محل ارائه بیش‌تر باشد، احتمال روی دادن این موارد بیش‌تر می‎شود.

بنابراین اگر افرادی را ملاحظه کردید که در طول سخنرانی از شما چشم برمی‌دارد و با کناری خود گفتگو می‌کنند یا صفحه‌ی موبایل را می‌بیند و کارهایی از این دست، اصلا نگرانی به خود راه ندهید و پر قدرت به ارائه‌تان ادامه دهید. این عدم توجه‌ها را به عنوان ضعف خود تلقی نکنید. در سالن‌های بزرگ‌تر، ممکن است حضار فکر کنند این عدم توجه آن‌ها خیلی به چشم سخنران نمی‌آید. به همین دلیل کم‌تر خود را مقید می‌کنند که به سخنران نگاه کنند.

برای مطالعه عمیق‌تر و تقویت مهارت‌های سخنوری، درس‌نامه مهارت ارائه مطلب و سخنرانی سایت متمم را مطالعه کنید. عمده مطالب این پست نیز برگرفته از این وب‌سایت است.

3
نظرات

avatar
Sn12
Guest
Sn12

در عین سادگی بسیار کاربردی و مفید. فکر میکنم خیلی سخنرانی رو اثربخش بکنه

عباس
Guest
عباس

خیلی خوب و کاربردی من اصلا سخن ور خوبی نیستم