مقدمه
در این نوشته میخواهیم درمورد سئو یوتیوب و بهبود رتبهی ویدئوهای خود در یوتیوب و موتورهای جستوجو صحبت کنیم. اگر شما هم به دنبال دریافت بازدید بیشتر، دریافت نظرات بیشتر، افزایش تعداد اعضای خود در کانال و همچنین افزایش تعداد ورودیهای خود از گوگل هستید، میتوانید آموزش سئو یوتیوب را به صورت کامل مطالعه فرمایید.
کیوورد ریسرچ ویدئوها
روزانه میلیونها جستوجو در یوتیوب انجام میشود. اگر شما هم میخواهید برای ویدئوهای خود، تعداد بازدیدکنندهی بیشتری جذب کنید و محصولات و خدمات خود را به تعداد زیادی از کاربران نمایش دهید، اولین گام، استفاده از کلمات پرکاربرد و پرجستوجو برای عنوان و توضیحات ویدئو در یوتیوب میباشد.
اما کلمات کلیدی را چگونه پیدا نماییم؟
در اولین گام باید لیستی از کلیدواژه ها را پیدا کنید.
-
- یکی از بهترین استراتژیها برای پیدا کردن کلیدواژهها در یوتیوب استفاده از پیشنهادهای خود یوتیوب است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به یوتیوب سر بزنید و در سرچ باکس آن، کلیدواژهی مدنظر خود را وارد کنید. سپس میتوان کلیدواژههای پیشنهادی یوتیوب که اتفاقاً بسیار پرسرچ هستند را ببینید.
- راه دیگر این است که به محبوبترین ویدیوها در حوزهی کاری خود رجوع کرده و ببینید که کلیدواژهها در آنها چگونه بهینهسازی شدهاند.
- روش دیگر این است که به یکی از کانالهای محبوب در حوزهی کاری خود سر بزنید و ویدیوها را براساس Most Popular مرتب کنید. با این کار میتوانید پربازدیدترین ویدیوها را ببینید و از کلیدواژههای آنها ایده بگیرید. برای این کار میتوانید از کلیدواژههای استفادهشده در title، description و tag ها استفاده کنید.
در گام دوم بهترین کلیدواژهها را از لیست خود پیدا کنید.
-
- زمانیکه لیستی از مناسبترین کلیدواژهها را جمعآوری کردید، میبایست مناسبترینها را از لیست خود انتخاب کنید. شما باید خصوصاً کلیدواژههای با رقابت کم را هدف قرار دهید.
اگر کانال یوتیوب شما مخاطبین زیادی ندارد، استفاده از کلیدواژههای با رقابت کم اهمیت ویژهای خواهد داشت.
- زمانیکه لیستی از مناسبترین کلیدواژهها را جمعآوری کردید، میبایست مناسبترینها را از لیست خود انتخاب کنید. شما باید خصوصاً کلیدواژههای با رقابت کم را هدف قرار دهید.
نهایتاً در گام سوم کلیدواژههای خود را در گوگل جستجو کنید.
-
- بیشتر بازدیدهای یک ویدیو از داخل پلتفرم یوتیوب انجام میشود، امّا اگر ویدیوی شما در گوگل رنک بگیرد، بازدید ویدیوی شما بطور متوسط ۴ تا ۵ برابر خواهد شد.
سئوی یوتیوب برای گوگل به این صورت است که از کلیدواژههایی استفاده کنید که در حال حاضر در گوگل برای آنها نتایج ویدیویی وجود دارد.
دلیل آن این است که گوگل فقط برای کلیدواژههای خاصی نتایج ویدیویی نمایش میدهد. به طور کلی، گوگل عمدتاً برای کلیدواژههای زیر نتایج ویدیویی نمایش میدهد:
– کلیدواژههای شامل”چگونه“ یا ”طرز“ (طرز تهیه فسنجان)
– نقد و بررسیها
– آموزشها (آموزش راهاندازی وردپرس)
– مسائلی مرتبط با ورزش و فیتنس (تمرینات کاردیو)
- بیشتر بازدیدهای یک ویدیو از داخل پلتفرم یوتیوب انجام میشود، امّا اگر ویدیوی شما در گوگل رنک بگیرد، بازدید ویدیوی شما بطور متوسط ۴ تا ۵ برابر خواهد شد.
بهینهسازی و سئوی ویدیوها در کانال یوتیوب
عنوان ویدیو:
- عنوان ویدیو باید حداقل ۵ کلمه باشد. به این ترتیب شما میتوانید از کلیدواژههای خود بدون زیادهروی استفاده نمایید. سعی کنید درحالیکه کلیدواژهها را در عنوان قرار میدهید، به طبیعیترین حالت ممکن متن عنوان را بنویسید.
- با قرار دادن کلیدواژه در بخش ابتدایی عنوان میتوانید سئو ویدیوی خود را بهبود دهید. (در صورت امکان)
- عناوین را مختصر بیان کنید و مفهوم را سریع برسانید.
- در صورت امکان، سال جاری را به عنوان ویدیو اضافه کنید؛ مثلا: بهترین کشورها برای عمل جراحی بینی در سال ۲۰۲۰
- از کلمات قدرتمند (مثل بهترین، فوقالعاده، باورنکردنی) استفاده کنید.
- از کلمات تحریک کننده احساسات (مثل احساسی، داغ، سانسورشده) استفاده کنید.
- در کانال یوتیوب انگلیسی، حرف اول کلمات را بزرگ بنویسید تا بیشتر جلب توجه کنند. همچنین کلمات کلیدی خود را نیز میتوانید با حروف درشت بنویسید.
توضیحات ویدیو (Description):
دیسکریپشن برای سئوی یوتیوب اهمیت بسیار بالایی دارد. بخش توضیحات به گوگل و یوتیوب کمک میکند که زمینه یا حوزهی ویدیوی شما را درک کنند؛ و هرچه بهتر بتوانند ویدیوی شما را درک کنند، رنک بالاتری به ویدیوی شما خواهند داد.
- کلیدواژه خود را در ۲۵ کلمه اول از description بیاورید.
- توضیحات شما حداقل ۲۵۰ کلمه باشد.
- کلیدواژه خود را ۴-۲ بار تکرار کنید.
- در متن دیسکریپشن به پلیلیستهای کانال یوتیوب خود لینک دهید. برای مثال اگر ویدیو مربوط به کاشت مو است، لینک پلیلیست کاشت مو را نیز قرار دهید.
- انواع راههای ارتباطی با شرکت را در دیسکریپشن قرار دهید و از call to action ها استفاده نمایید.
تصاویر تامبنیل (Thumbnail):
بسیار مهم! وقتی یک کاربر کلیدواژهی شما را در یوتیوب جستجو میکند، روی چه ویدیویی کلیک میکند؟ ویدیوی شما یا ویدیوی شخصی دیگر؟
برای افزایش میزان نرخ کلیک میتوانید (باید) تصویر thumbnail ویدیو را بهینه کنید و از تصاویر اختصاصی بجای تصاویر پیشنهادی یوتیوب استفاده کنید.
- هرچه تصاویر تامبنیل جذابتر و بهتر، نرخ کلیک و بازدید بالاتر.
- تصاویر تامبنیل باید رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ داشته باشند (با حداقل عرض ۶۴۰ پیکسل).
- آنها را در فرمت های JPG، BMP یا PNG آپلود کنید.
- ترجیحاً از نسبت تصویر ۱۶:۹ استفاده کنید.
نمونهای از تصاویر تامنیل که در کانال یوتیوب شرکتمان از آنها استفاده میکنیم را در زیر مشاهده میکنید:

نمونهای از چند تصویر تامنیل جذاب و مخاطبپسند
تگها:
تگها در یوتیوب به پراهمیتیِ عنوان و توضیحات نیستند، امّا به نوبهی خود میتوانند به سئوی یوتیوب کمک کنند.
- از کلیدواژههای اصلی به عنوان تگ ویدئو استفاده کنید.
- چند عبارت ترکیبی که شامل کلیدواژهی اصلی هستند را انتخاب کنید. (از قابلیت پیشنهاد خودکار یوتیوب کمک بگیرید)
- چند مورد تگ از موضوعات فرعی که ویدیو پوشش میدهد را قرار دهید.
- از بهکاربردن تگهایی که رقیبانتان به کار بردهاند، نترسید. اگر ویدیوی شما با آن ویدیوها تگ مشابه داشته باشد، احتمال دیدهشدن ویدیوی شما در سایدبار بیشتر میشود.
درباره نویسنده این پست
رضا رستْگار هستم، فارغالتحصیل رشتهی مهندسی نفت و مشغول به تحصیل در رشتهی مدیریت کسبوکار (MBA).
وقتی کتاب یا مقالهای میخونم، سعی میکنم نوتبرداری کنم و اونارو در قالب یه پست بنویسم اینجا که هم بتونم خودم بعدا بخونمشون و هم اینکه بقیه بتونن ازش استفاده کنن. از خلاصهی یه فصل کتاب گرفته تا بعضی وقتا ترجمهی مقالات خارجی بهصورت خلاصه شده.
بسیار موضوع کاربردی و مهمی رو انتخاب کردید. در یوتویوب میبینیم که بسیاری از ویدئوها بازدید خیلی خیلی کمی میخورن. درصورتیکه محتوای غنی بسیار خوبی دارن. مهمترین دلیلش رو من همین سئو نکردن میبینم.
خیلی ممنون از این پست بدردبخور
سپاس. خوشحالم که براتون مفید بوده
یوتویوب محلی خوبی شده برای پول درآوردن ارزی . اگر یوتویوب فیلتر نبود حتما آپارات و مثل انها جایی نداشتن