حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در حال گشت و گذار در دنیای وب هستید و ناگهان تبلیغی که دقیقاً مرتبط با علایق شماست، توجهتان را جلب می‌کند. داستان تبلیغات آنلاین به اوایل دهه 90 میلادی که اولین بنر تبلیغاتی اینترنتی در وب‌سایت Wired به نمایش درآمد برمی‌گردد. این بنر ساده، تصویری بود که کاربران را به وب‌سایت HotWired هدایت می‌کرد. به مرور زمان اینترنت در بین مردم گسترش پیدا کرد و کسب و کارها پتانسیل استفاده از اینترنت را به عنوان یک ابزار بازاریابی پیدا کردند. 

حالا که در دنیای امروز برای انجام کارهای مختلف، از جستجوی اطلاعات گرفته تا خرید و سرگرمی، به اینترنت مراجعه می‌کنیم، تصمیم گرفتیم تا مطلبی تولید کنیم و در آن به چیستی تبلیغات آنلاین و تنوع گسترده این حوزه بپردازیم.

گروهی در حال برنامه ریزی

تبلیغات اینترنتی چیست؟

کارمان را با پاسخی ساده برای این سوال شروع میکنیم. هر زمان که با استفاده از اینترنت و به کمک ابزارهای دیجیتال پیامی را برای ایجاد آگاهی از برند یا محصولمان منتقل میکنیم، از بازاریابی دیجیتال که به عنوان تبلیغات اینترنتی نیز شناخته میشود استفاده کرده ایم. 

چرا تبلیغات اینترنتی مهم است؟

تبلیغات اینترنتی به علت مزایای زیادی که نسبت به روش های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، چاپی و بیلبوردها ارائه می دهد دارای اهمیت است، از جمله موارد آن می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • در دنیای تبلیغات اینترنتی، همه چیز قابل اندازه‌گیری و تحلیل است و به شما  اجازه می دهد تا اثربخشی کمپین تبلیغاتی خود را بسنجید.
  • یک روش تبلیغاتی مقرون به صرفه تر در مقایسه با روش‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپی است. این ویژگی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا که بودجه محدودی دارند، بسیار با ارزش است چون با صرف هزینه‌ای کمتر، به مخاطبان بیشتری دست پیدا میکنند و بازدهی (ROI) بالاتری را به دست می آورند.
  • دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می کند تا استراتژی های رقبای خود را نظارت و تجزیه و تحلیل کنند. با مقایسه استراتژی‌ها، از رقبا عقب نمی‌مانید.
  • مشتریان برندهایی را دوست دارند که برای نظرات آنها و احساساتشان ارزش قائل هستند. تبلیغات آنلاین به شما امکان می‌دهد تا به راحتی با مشتریان خود تعامل داشته باشید و نیازها و خواسته‌های مشتریان  را به طور کامل درک کنید.
  • با دنیای دیجیتال، دروازه‌های جهانی به روی کسب و کارها گشوده شد و این امکان وجود  دارد که محصولات و خدمات خود را به طیف وسیعی از مخاطبان در سراسر جهان معرفی کنید.
  • کاهش bounce rate یا نرخ پرش، یکی از اهداف کلیدی در بازاریابی اینترنتی است. نرخ پرش به درصدی از بازدیدکنندگان یک وب‌سایت اشاره دارد که پس از مشاهده فقط یک صفحه، بدون اقدامی آن را ترک می‌کنند. هر چه این نرخ بالاتر باشد، به این معنی است که کاربران کمتری با محتوای وب‌سایت شما درگیر شده‌اند و احتمالا محتوای صفحه برای کاربران جذاب نیست.

انواع تبلیغات اینترنتی

تبلیغات آنلاین مانند یک جعبه جادویی پر از ابزارهای مختلف است که هر کدام کارایی و مزایای خاص خود را دارند. تنوع و گستردگی روش‌ها و پلتفرم‌ها، انتخاب گزینه مناسب را برای صاحبان کسب‌وکار کمی دشوار میکند. اما نگران نباشید! در این بخش، به معرفی برخی از متداول‌ترین انواع تبلیغات آنلاین می‌پردازیم.

بازاریابی موتور جستجو

با استفاده از بازاریابی موتور جستجو میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با وبسایت خود را انتخاب کنید تا به ازای تبلیغات پولی، سایت شما را در صفحه اول نتایج جستجو، مثل گوگل، بینگ و یاهو، به نمایش گذاشته شده و شانس جذب مشتریان جدید به طور چشمگیری افزایش یابد. گوگل ادز (Google Ads) پلتفرم تبلیغات آنلاین قدرتمندی است که توسط گوگل ارائه می‌شود. سیستم گوگل ادز از حراجی استفاده می‌کند و شما برای کلمات کلیدی‌ای که می‌خواهید تبلیغاتتان برای نتایج سرچ آنها نمایش داده شود، پیشنهاد قیمت می‌دهید.

فرض کنیم که یک هتل داریم، پس وقتی  شخصی عبارت “رزرو هتل” را جستجو کند، وبسایت شما در بالای نتایج موتور جست‌وجو ظاهر میشود

تبلیغات شبکه های اجتماعی

 از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و X برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده میکنیم. به عنوان مثال، با تبلیغات فیس بوک، می توانید  گروه های جمعیتی خاص بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، علایق و حتی خریدهای گذشته انتخاب کنید تا تبلیغات خود را به صورت هدفمندتری به آنها نشان دهید. یا یکی از دیگر روش هایی که امروزه بسیار فراگیر است تبلیغات اینفلوئنسری هست. در این روش، شما با افراد مشهور و محبوب در شبکه‌های اجتماعی همکاری می‌کنید. اینفلوئنسرها می‌توانند محصولات یا خدمات شما را به مخاطبان خود معرفی کنند و به افزایش آگاهی از برند شما کمک کنند.

ایمیل مارکتینگ

شاید این روش کمی قدیمی به نظر برسد اما هنوز هم بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغات دیجیتال است. در این روش به صورت خودکار از ایمیل های آموزنده، تبلیغاتی یا تعاملی برای تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات به لیستی از مشترکین استفاده میشود.

یکی از معایب تبلیغات ایمیلی این است که معمولا دارای نرخ کلیک پایینی هستند، زیرا جذب مشتریان برای باز کردن یک پیام تبلیغاتی دشوار است، برای حل این مشکل می توان ایمیل ها را بر اساس علایق، رفتار و سایر معیارها تقسیم بندی کرد و محتوای جذاب و شخصی سازی شده برا افراد ارسال کرد. مثلا اگر وبسایتی داریم که در آن اموزش های آنلاین داریم، ایمیلی ارسال کنیم که در ارتباط با آموزش‌های موردعلاقه فرد باشد و یا وعده تخفیف بدهیم.

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات ویدئویی

تحقیقات نشان داده اند که در دنیای امروز توجه افراد به سرعت جلب و معطوف محتوای تصویری می‌شود، به همین ترتیب تبلیغات ویدیویی به ابزاری قدرتمند برای برندها تبدیل شده‌اند تا پیام خود را به طور موثرتری به مخاطبان هدف خود برسند. برخلاف تبلیغات متنی یا تصویری، ویدیوها می توانند داستانی را روایت کنند، احساسات را برانگیزند و به طور موثرتر با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. تبلیغات یوتیوب یکی از متداول ترین انواع این تبلیغات است.