برای تولید محتوای سایت به‌صورت اصولی ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک محتوای استاندارد و خوب باید برای مخاطب جذاب و منحصر به فرد باشد، طوری که مخاطب از خواندن مطلب شما خسته نشود. محتوای نوشته به هیچ وجه نباید کپی باشد، حتی کپی بودن بخشی از مطلب هم قابل قبول نیست.

تولید محتوای سایت

چگونه یک محتوای اصولی برای سایت تولید کنیم؟

به‌صورت کلی نوشتن یک پست خوب باید این چند استاندارد را داشته باشد:

1- به لحاظ محتوایی غنی باشد. مطلب مفیدی را به خواننده انتقال دهد، یعنی مخاطب پس از خواندن نوشته‌ی شما چیز جدیدی یاد گرفته باشد. از تاتولوژی کردن و اضافه‌گویی پرهیز کنید و سریعا سراغ اصل مطلب بروید. مقدمه و بیان موارد کلی که همه به آن آگاه هستند، بیش‌تر وقت مخاطب را می‌گیرد و ارزشی ایجاد نمی‌کند بنابراین فقط و فقط به مغز کلام بپردازید.  درواقع در نوشتن جملات از اضافه‌گویی به شدت پرهیز شود. هر جمله باید طوری باشد که با اشغال کم‌ترین فضا بیش‌ترین اطلاعات ضروری را به کاربر منتقل کند. سعی کنید دغدغه‌ها و نیازهای کاربر را به خوبی شناسایی کنید و جملات خود را طوری تنظیم کنید که پاسخی به آن نیازها باشد. بنابراین از جملاتی که بدیهی هستند یا برای مشتری‌های بالقوه‌ی ما اهمیتی چندانی ندارند باید پرهیز شود.

2- به لحاظ ظاهری، زیبا و شکیل باشد. به عنوان مثال متن‌ها پاراگراف به پاراگراف باشد و ترجیحا با تیتر مجزا از هم جدا شوند. متناسب با موضوع نوشته از تصاویر استفاده شود تا متن یکنواخت و کسل‌کننده نشود. به‌صورت کلی از هر ایده‌ای برای کاربرپسند کردن پست استفاده کنید.

4- به لحاظ فنی سایت کاملا استاندارد باشد. به عنوان مثال لود صفحات کند نباشند، تعداد درخواست‌ها به سرور از حد معمول تجاوز نکند، کدنویسی‌ها استاندارد باشد و …

3- نکات سئوی محتوایی دقیق و کامل پیاده شود. موضوع اصلی این پست درباره همین آیتم است که به تفصیل در این پست تشریح می‌شود.

اصول مهم برای تولید محتوای سایت به شکل استاندارد

استفاده از تگ‌های هدینگ (تیتر یا سرتیتر یا Hها) یک اصل مهم در نوشتن محتوای اصولی است:

در بین تگ‌ها، سرتیتر H1 مهم‌ترین و H6 کم اهمیت‌ترین آن‌ها است. برای بهینه کردن تگ‌ها سعی کنید بخشی از کلمات کلیدی یا خود کلمات کلیدی را در هدینگ‌ها (H ها) به کار ببرید. اگر هدینگ‌ها در قالب سلسه مراتب ایجاد شوند و هر هدینگ زیرمجموعه‌ی هدینگ بالایی خود باشد، تاثیر مثبتی بر روی صفحه دریافت خواهید کرد (البته رسیدن به این مطلوب در تمام پست‌ها مسلما دشوار است).

نمایش صحیح ساختار هدینگ‌ها

اگر در وب‌سایت خود از هدینگ‌ها به درستی و ساختاریافته استفاده کنید، بازدیدکننده می‌تواند موضوعات صفحه را به صورت گذری مشاهده کرده و روی موضوع مورد علاقه خود متمرکز شود. اگر موضوعی توجه بازدیدکننده را به خود جلب کرد، او به بخش مورد نظر می‌رود و مطلب مورد نظرش را مطالعه می‌کند. درواقع مشخص کردن هدینگ‌ها در صفحه به مخاطب کمک می‌کند که سریعا بخش مورد علاقه خود را پیدا کند. می‌توان کاربرد هدینگ‌ها را به نوعی به فهرست کتاب‌های کاغذی تشبیه کرد، خواننده می‌تواند هر قسمتی که علاقه دارد را مطالعه کند و از قسمت‌هایی که مدنظر او نیست عبور کند.

بنابراین ساختار اصولی و صحیح هدینگ در خوانایی نوشته نیز بسیار حائز اهمیت است و نظام خاصی به متن شما می‌دهد.

Hها به گوگل کمک می‌کنند تا موضوعات اصلی پست شما و صفحه سایت شما را بهتر درک کند. با استفاده از Hها شما به گوگل می‌گویید که عنوان اصلی مقاله شما درباره چیست و زیر بخش‌های آن چه هستند و …

خوب است محتوای خود را با عنوان‌های هدینگ (H ها) سوالی بسازید. به این صورت که در نظر بگیرید کاربران موضوع، محصول یا برند کاری شما را به چه صورت در گوگل سوال می‌کنند، سپس به همان صورت تیترهای خود را بنویسید. در انتخاب تیترها بسیار هوشمند رفتار کنید و رفتار مخاطب در هنگام سرچ را حدس بزنید. سعی کنید کامل تیتر بزنید و متناسب با چیزی که کاربر در گوگل سرچ می‌کند، با این کار شانس دیده شدن شما هم در آن موضوع بسیار بیش‌تر می‌شود.

برای بهینه کردن هدینگ‌ها سعی کنید بخشی از کلمات کلیدی یا خود کلمات کلیدی را در تگ‌های هدینگ به کار ببرید.

کاربرد تگ H1 (هدینگ 1) در تولید محتوا سایت

حتما به این موضوع توجه داشته باشید که پست شما فقط و فقط باید یک تگ هدینگ 1 (H1) داشته باشد که این باید همان عنوان پست شما باشد. اگر سی‌ام‌اس سایت شما ووردپرس است معمولا تیتر اصلی پست به‌صورت پیش‌فرض در جایگاه H1 می‌باشد. دقت کنید تگ H1 باید حاوی یک توضیح ابتدایی از محتوای صفحه باشد.

سعی کنید در تگ اچ1 حتما از کلمه کلیدی استفاده شود و ترجیحا کلمه کلیدی (یا عبارت کلیدی) در ابتدای تگ ظاهر شود، چراکه ارزش مکانی کلمات نیز برای گوگل مهم هستند. کارکترهای هدینگ 1 حدود 55 کاراکتر مناسب است.

به غیر از رعایت مسائل مربوط به سئو، از خواننده مطلب خود نیز غافل نشوید. هدینگ 1 (عنوان اصلی) را تا حد ممکن جذاب و ترغیب‌کننده بنویسید. عنوان را طوری انتخاب کنید که مخاطب حس کند مطلب شما برای او مفید است. طبق آمار، بسیاری از وب‌سایت‌های برتر برای پست‌های وبلاگی خود ممکن است تا 10 مرتبه عنوان پست خود را تغییر دهند تا بهترین عنوان را نهایتا انتخاب کنند.

کاربرد تگ H2 (هدینگ 2)

در هر پست، H2 نشان‌دهنده زیر عنوان‌های H1 است. از H2 برای تقسیم‌بندی محتوا به بلوک‌های مختلف استفاده می‌شود تا کاربر به سادگی بتواند بخش‌های مختلف متن را مشاهده کند.

به عنوان مثال اگر پست شما در حدود 1500 کلمه باشد، در حالت کلی باید بین 3 تا 4 عنوان هدینگ 2 (H2) داشته باشد که هرکدام از این H2 ها معمولا باید بین 300 تا 400 کلمه در زیرمجموعه خود داشته باشد. البته عددی دقیقی را نمی‌توان برای تعداد کلمات زیر H2ها در نظر گرفت و این تعداد کاملا بستگی به موضوع بحث شما در پست دارد که می‌تواند اعداد کم‌تر یا بیش‌تر باشد.

استفاده از H2 هم به کاربر کمک می‌کند تا بهتر متن را درک کند و هم برای شناسایی گوگل بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد تگ‌های H5 ، H4 ، H3 و H6

H1 همواره موضوع اصلی پست است و H2 موضوع ثانویه که به موضوع اصلی مرتبط است، در صورتی که یک موضوع فرعی از موضوع دوم وجود داشته باشد، در این‌صورت در تگ H3 قرار می گیرد. معمولا بهتر است تا سطح H4 بیش‌تر پیشروی نکنیم. حتا ممکن است در بسیاری از صفحات که طولانی نیستند، نیازی به H3 هم پیدا نکنیم و تا سطح H2 بیش‌تر پیش نیاییم. درواقع می‌توان گفت از تگ‌های H5 و H6 در عمل استفاده نمی‌شود.

نکات تکمیلی درباره هدینگ‌ها (تگ‌های H)

– باید قبل از نوشتن مقاله به این نکته توجه کنید که این مقاله از چند جز تشکیل می شود و چه کلمات کلیدی قرار است در آن استفاده شود. پس از اینکه کلمات کلیدی را مشخص کردید، تیترهای اصلی و زیر تیترها را انتخاب کرده و فرآیند تولید محتوا را براساس این ساختار اجرا کنید. یعنی اول مقاله را ننویسید و بعد تصمیم بگیرید کدام موضوع تیتر است و کدام زیر تیتر!

– در برخی موارد دیده شده است نویسندگان سایت از Hها صرفا برای بزرگ کردن قسمتی از متن استفاده می‌کنند. هدف Hها ساختاربندی صفحه است و نه بزرگ کردن متن‌ها. برای بزرگ کردن بخش‌هایی از متن خود، از طریق گزینه‌ی سایز، فونت را بزرگ‌تر کنید.

– آن دسته از نوشته‌هایی که در متن مهم نیستند و حدس می‌زنید کاربر با آن کلمات شما را سرچ نمی‌کند نباید در هدینگ‌ها قرار بگیرند. مثلا از قرار دادن شماره تلفن، تماس با ما و … در Hها پرهیز شود. بر فرض مثال اگر فردی در گوگل سرچ کرد “تماس با ما” و سایت شما بالا آمد، این نتیجه از گوگل برای شما فاقد ارزش است و کاربرِ هدف شما نخواهد بود. بنابراین فراموش نکنید Hها وظیفه‌ی نشان دادن سرتیترهای هر بخش را دارند.

– هر هدینگ باید دارای کلمات کلیدی با ارزش باشد در غیر این صورت استفاده از آن‌ها خیلی فایده‌ای ندارد.

– تگ‌های هدینگ را در صفحات مختلف سایت خود تکرار نکنید. سعی کنید در میان صفحات وب‌سایت، هدینگ منحصر به فرد داشته باشید.

– موتورهای جستجو ارتباط تگ‌های هدینگ و محتوای مربوط به آن را بررسی می‌کنند، بنابراین بدیهی است محتوای زیرمجموعه‌ی هدینگ‌ها حتما باید با خود هدینگ‌ها هم‌خوانی کامل داشته باشند.

یک مثال برای کاربرد Hها در یک پست سایت

ویژگی‌های یک سایت استاندارد گردشگری سلامت برای بیمارستان‌ها (تگ H1)

  – چند زبانه بودن وب‌سایت گردشگری سلامت بیمارستان (تگ H2)
      سایت گردشگری سلامت به زبان انگلیسی (تگ H3)
      سایت گردشگری سلامت به زبان عربی (تگ H3)

  – ترسیم صحیح برندینگ بیمارستان در سایت (تگ H2)

  – اهمیت رابط کاربری (UI) در طراحی سایت گردشگری سلامت (تگ H2)
      چند نکته و مثال از یک رابط کاربری مناسب برای یک سایت در کلاس جهانی (تگ H3)

  – سرعت قابل قبول لود سایت و تاثیر مستقیم در افزایش بازدیدکننده (تگ H2)
      چگونه از میزان مطلوب بودن سرعت سایت خود مطمئن شویم؟ (تگ H3)
      چند پیشنهاد برای ارتقا لود صفحات سایت (تگ H3)
               تست سایت از طریق Gtmetrix (تگ H4)
               بهینه کردن سایز عکس‌ها (تگ H4)
               حذف کدهای اضافی در صفحه (تگ H4)

همان‌طور که در مثال بالا مشاهده می‌کنید پست با یک H1 شروع شده که بیان‌گر موضوع اصلی است. نکاتی که در قالب آیتم قرار است صحبت شود در H2ها آورده شده است و زیرمجموعه این موضوعات میانی تحت عنوان H3 و H4 نشان داده شده است. البته توجه داشته باشید بعد از هر H چند خط متن می‌آید و کاملا تیتر را توضیح می‌دهد که در این‌جا برای طولانی نشدن پست از مطرح کردن متن‌های زیر تیترها خودداری شده است. شما می‌توانید پست کامل این مثال را از منبع اصلی آن بخوانید.

نکات نگارشی

برای نوشتن یک متن اصولی باید به نکات زیر توجه کنید:

– برای عنوان نمودن توضیحات و عبارت های شمارشی و ترتیبی می بایست به جای استفاده دستی از اعداد و شماره گذاری از فرمت شماره گذاری وردپرس (List Numbered) استفاده کرد.

– برای عبارت های غیر ترتیبی نیز می بایست به جای استفاده از – (دَش)، _ (آندرلاین) و … از (List Bulleted) استفاده شود.

– از کلمات کلیدی تاثیر گذار و مهم در صورتی که حس می شود کاربر نیاز دارد تا آن را ببیند و بیشتر به آن توجه کند می تواند به صورت بولد استفاده کرد.

– از کلمات و عبارت های خارجی می بایست به صورت ایتالیک در متن استفاده شوند.

– جملات و پاراگراف ها باید کوتاه باشند، و تا حد امکان جملات و پاراگراف های طولانی باید به اجزای کوچکتر شکسته شوند.

– محتوا نباید کپی از سایت های دیگر باشد چون برای سئو مضر است. البته می توان مفاهیم را از سایت های دیگر برداشت کرد و با جمله بندی جدید بازنویسی کرد.

– از تکرار مفاهیم پرهیز شود و به هیچ عنوان یک مفهوم را با دو جمله بندی متفاوت به کار نبرید، چون خواننده را خسته می کند.

نوشتن صحیح عنوان سئو، توضیحات متا ، کلمه کلیدی، نامک و …

برای تولید محتوای سایت به‌صورت استاندارد، نباید از عنوان سئو (Seo Title)، متادیسکریپشن (Meta Description)، کلمه کلیدی (Focus keyword)، یوآرال (URL) و … به شکل صحیح غافل شد. یکی از راه‌کارهای مناسب برای بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت در وردپرس استفاده از افزونه‌های سئوی وردپرس است که در این میان افزونه Yoast SEO جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. بنابراین تعیین این موارد را با افزونه Yoast (یا یوست، یوآست یا …) در این پست آموزش می‌دهیم. افزونه یوست روی ووردپرس قابل نصب است. پس از راه‌اندازی این پلاگین برای سایت، انتهای هر پست در بخش مدیریت سایت چند بخش اضافه شده است که به‌راحتی می‌توان موارد خواسته شده را پر کرد و محتوا سایت را استانداردسازی نمود.

افزونه یوست

نمایش افزونه یوست در انتهای هر پست در مدیریت سایت

عنوان سئو (سئو تایتل) در کجا نمایش داده می‌شود و شامل چه استانداردهایی است؟

عنوان سئو یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش بازدید سایت شما است. هنگامی که درباره یک موضوع خاصی در گوگل سرچ می‌کنید، تعدادی نتیجه برای شما نمایان می‌شود. این نتایج هر کدام با یک تیتر و 2 خط نوشته مشخص شده‌اند. به قسمت تیتر، عنوان سئو و به متن کوتاه زیر عنوان سئو، متادیسکریبشن می‌گویند. در واقع عنوان سئو همان عنوان پست سایت است که براساس معیارهای گوگل نوشته شده است. می‌توان گفت عنوان سئو و توضیحات متا دریچه‌ی ورود کاربران به پست نوشته شده سایت شما هستند.

وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، اولین برخورد او با سایت شما همین دو خط توضیحات متا و یک خط عنوان سئو است. روی هم رفته سه خط هم نمی‌شود، اما به اندازه چند صد خط تاثیر دارد.

سئو تایتل باید بتواند توجه کاربران را به خود جلب کند تا درنهایت موجب ورود کاربر در میان انبوه نتایج به سایت باشد. هر چقدر این موارد جذاب‌تر نوشته شود کاربران بیشتری روی مطلب شما کلیک می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید برخورد اول همیشه مهم است و تاثیر زیادی روی نگرش افراد نسبت به شما دارد. مثلا در مصاحبه‌های کاری مهم‌ترین و تاثیرگزارترین جلسه، همان جلسه ابتدایی است. مطالب وب‌سایت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در حقیقت عنوان سئو و متادیسکریبشن نقش همین برخورد اول را برای شما بازی می‌کند. اگر محتوای شما به اندازه نظریات انیشتن هم مفید، کاربردی و دست اول باشد، ولی عنوان سئو و متادیسکریبشن خوبی نداشته باشد، کسی روی مطلب شما در نتایج گوگل کلیک نخواهد کرد و جذب آن نخواهد شد.

طول مناسب عنوان سئو چند کاراکتر است؟

طول سئو تایتل نباید خیلی بلند و یا خیلی کوتاه باشد. معمولا حدود 55 – 60 کارکتر بسیار مناسب است. اگر کوتاه بنوبسید مفهوم مورد نظر را کامل نمی‌توانید انتقال دهید و اگر بلند تر از حد متعارف بنویسید گوگل از انتها طول عنوان سئو شما را می‌برد و به جای آن سه نقطه قرار می‌دهد.

طول زیاد سئو تایتل

طول زیاد عنوان سئو موجب بریده شدن انتهای تیتر می‌شود

از طریق ابزارهای زیر می‌توانید اندازه‌ی استاندارد عنوان سئو و توضیحات متا را تعیین کنید:

Search Wilderness

Portent

serpsim

نکات مهم درباره نوشتن عنوان سئو صحیح و استاندارد

1- در عنوان سئو خود از کلمه‌ی کلیدی (عبارت کلیدی) استفاده کنید. ترجیحا اگر در اول عنوان سئو به کار برود بهتر است. البته با توجه به تغییرات جدید گوگل استفاده از هر گونه مترادف و مشتق عبارت کلیدی در عنوان سئو هم قابل قبول است.

2- درصورتی که سایت انگلیسی دارید از نوشتن همه عنوان سئو با حروف بزرگ انگلیسی پرهیز کنید. اول کلمات با حروف بزرگ باشد بلامانع است. البته گاهی نیاز است بخشی از جمله را برای تاکید تماما با حروف بزرگ قرار دهید که مشکلی ندارد.

عنوان سئو با حروف بزرگ انگلیسی

استفاده یک‌سره از حروف بزرگ در عنوان سئو مناسب نیست


عنوان سئو با بخشی از حروف بزرگ انگلیسی

جهت تاکید استفاده بخشی از متن با حروف بزرگ بلامانع است

3- از کلمات کلیدی اصلی و با اهمیت می بایست به شکل درست و طبیعی در عنوان سئو استفاده شود.

4- هدینگ اصلی متن (H1) و Title مقاله می توانند یکی باشند و یا در مواردی با یکدیگر متفاوت باشند.

توضیحات متا چیست، در کجا نمایش می‌دهد و چگونه نوشته می‌شود؟

در توضیحات متا (متادیسکریپشن – Meta Description – متا تگ توضیحات) به توضیحات مختصری درباره موضوعیت کل صفحه به صورت یک پاراگراف کوتاه پرداخته می‌شود که این امر کمک شایانی به افزایش ترافیک سایت می‌کند. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه قرار می‌گیرند.

نحوه نمایش توضیحات متا در گوگل

نحوه نمایش توضیحات متا در گوگل

طول مناسب متا دیسکریپشن چقدر است؟

معمولا اندازه متادیسکریپشن تا 150 – 155 کاراکتر است ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در آپدیت‌های جدید گوگل این مقدار تغییر کند. پس اندازه متادیسکریپشن را به اندازه‌ای بنویسید که افزونه یوست برای برای متا تگ توضیحات رنگ سبز را نشان دهد و هدف ما از این کار این است که کل محتوای توضیحات ما در نتایج جستجو برای کاربر به نمایش دربیاید.

اندازه مناسب متا تگ توضیحات

اندازه مناسب متا دیسکریپشن

شما می‌توانید از طریق 3 سایت معرفی شده در بخش عنوان سئو به تعداد کارکترهای مطلوب برای توضیحات متا برسید.

نکات مهم و اساسی برای نوشتن یک متا دیسکریپشن اصولی:

1- حتما و حتما کلمه کلیدی خود را در متا تگ توضیحات به کار ببرید و بهتر است که آن در اول جمله باشد و همچنین بهتر است سایت کلمه کلیدی به کاربرده شده بیش‌تر از یک یا دوبار نباشد.

2- برای نوشتن توضیحات در این قسمت علاوه بر کلمه کلیدی، از کلمات و عبارات مشابه کلمه کلیدی خود استفاده کنید و بهتر است که این عبارات و کلمات مشابه در اطراف همان کلمه کلیدی باشد.

3- تا می‌توانید توضیحات خود را جذاب بنویسید به طوری‌‌که کاربر بعد از خواندن توضیحات شما ترغیب به کلیک کردن بر روی آن شود. بدیهی است که باید واقعیت‌ها را بنویسید و از نوشتن مواردی که در پست شما توضیحی داده نشده است خودداری کنید.

4- توضیحاتی که به کار می‌برید حتما یکتا و منحصر به فرد باشد و جای دیگری (از جمله درون خود سایت) از آن استفاده نشده باشد.

5- از کاراکترها و علامت‌های ریاضی (= ، + و…) استفاده نکنید زیرا این علامت‌ها برای گوگل ناخوانا بوده و آن‌ها را جز کدهای سایت محسوب می‌کند.

6- از این تعداد کارکتر محدودی که در اختیار شما گذاشته شده است به بهترین نحو استفاده کنید تا در رقابت با سایر سایت‌های مشابه، مخاطب در سرچ‌ها شما را انتخاب کند و وارد سایت شود.

7- متن عنوان سئو را مجدد در متادیسکریبشن تکرار نکنید، سعی کنید مطلبی متفاوت و تکمیلی نسبت به عنوان سئو در متن متا بنویسید تا کاربر متوجه شود قرار است بعد از وارد شدن به سایت شما چه چیزهایی بدست بیاورد.

استانداردهای URL و نامک برای سایت

نامک یا slug در URL در قسمت آدرس بار سایت نمایش داده می‌شود. مثلا در صفحه‌ی  https://upside.ir/about-us قسمت بعد اسلش about-us نامک صفحه محسوب می‌شود.

– عبارت کلیدی ترجیحا در نامک پست آورده شود.

– نامک خیلی طولانی نباشد. حداکثر تا 4 کلمه مناسب است.

– در موتورهای جستجو نامک هم نمایش داده می‌شود و یکی از آیتم‌های تصمیم‌گیری کاربر برای کلیک روی لینک شما است. بنابراین ترغیب‌کننده و زیبا نوشتن درجذب مخاطب تاثیرگزار است.

– برای سایت‌های فارسی ترجیحا از نامک فارسی استفاده شود.

– در محتوایی که برای URL انتخاب می‌کنید، به جای جمله از عبارت‌های معنی دار استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان وسط عبارت قطع نشود.

– می‌توان در نامک‌ها حرف‌های اضافه مانند “در”، “از” و … را به صلاح‌دید حذف نمود.

– نامک‌ها برای هر پست یونیک باشد. حتی در مفاهیم هم با سایر پست‌ها یکی نباشد.

– استفاده از کلماتی که برای نامک لندینگ‌پیج‌های سایت خود استفاده کردیم مجددا برای سایر پست‌ها استفاده نکنیم.

** سئو تایتل، متادیسکریبشن و نامک به غیر از نتایج جستجو در گوگل، در شبکه‌های اجتماعی نیز نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال اگر یک لینک از سایت خود را در تلگرام بیاورید، خواهید دید عنوان سئو و توضیحات متا نمایش داده خواهد شد.

تعیین کلمه کلیدی (عبارت کلیدی) برای نوشته

حتما برای پست خود کلمه کلیدی انتخاب کنید. عبارت کلمه کلیدی هدف می‌تواند دو یا چهار کلمه‌ای (و یا حتی بیش‌تر) باشد که موضوع اصلی یا پیام متن مربوطه را بیان کند. با انتخاب صحیح کلمه کلیدی (عبارت کلیدی) مناسب برای هر پست سایت، مقاله و مطلب شما می‌تواند در صفحه اول رتبه‌بندی موتورهای جستجو برای آن عبارت کلیدی قرار بگیرد.

به‌صورت ماهرانه و در مکان‌های درست از کلمه کلیدی استفاده کنید. اولویت اول خواننده است و سپس گوگل، بنابراین برای کاربران بنویسید. استفاده‌ی نابه‌جا و زیاد از حد از کلمه کلیدی نه‌تنها کیفیت محتوای شما را کاهش می‌دهد، بلکه از نظر گوگل نیز سایت شما جریمه خواهد شد. بهتر است در ابتدا متن خود را برای کاربر بنویسید و سپس در بررسی و مرور آن، کلمات کلیدی خود را قرار دهید. البته این مورد به سبک کاری و سلیقه افراد هم بستگی دارد.

همیشه چند سوال قبل از تعیین کلمه کلیدی (Focus keyword) برای نوشته از خود بپرسید:

  • آیا کلمه کلیدی انتخاب شده با موضوع نوشته هم‌خوانی دارد؟
  • آیا کلمه کلیدی توسط بیشتر کاربران مورد جستجو قرار می‌گیرد؟
  • سطح رقابت در کلمه کلیدی انتخاب شده چقدر است؟
  • آیا تمایل داریم با این کلمه و یا عبارت کلیدی در موتورهای جستجو دیده شویم؟

نکات تکمیلی درباره کلمه یا عبارت کلیدی

  • کلمه یا عبارت کلیدی در عنوان اصلی صفحه (تگ H1) به کار رود. ترجیحا در ابتدا عنوان استفاده شود.
  • از کلمه کلیدی در اولین پاراگراف متن استفاده کنید و در این جا هم بهتر است در ابتدا پاراگراف به کار ببرید.
  • کلمه کلیدی در متن توضیحات متا بیاورید و ترجیحا در ابتدای آن به کار برده شود.
  • کلمه کلیدی در عنوان سئو آورده شود و ترجیحا در اول عنوان سئو استفاده شود.
  • برای یک عکس‌ از کلمه‌ی کلیدی در “متن جایگزین” و یا alt استفاده کنید. ترجیحا از اولین عکس به کار رفته در متن برای قرار دادن کلمه کلیدی در alt استفده کنید.
  • سعی کنید از کلمات کلیدی در عناوین میانی متن استفاده کنید. یعنی آن‌ها را در H2 و H3 و … به کار ببرید.
  • کلمه کلیدی در یوآرال (URL) صفحه آورده شود.
  • کلمه کلیدی پست خود را به محتوای قسمت‌های دیگر لینک ندهید.
  • تعداد دفعات به کار بردن کلمه کلیدی اصلی در متن بین 5 تا 7 مرتبه است و بهتر است با توجه به الگوریتم رنک برین (rank brain) بیشتر از مفاهیم استفاده شود. به پراکندگی کلمه‌ی کلیدی در متن توجه داشته باشید. تناسب در پراکندگی بسیار مهم است.
  • کلمه‌ی کلیدی چند بخشی از تک کلمه‌ای بهتر است و دقیق‌تر می‌تواند به هدف بازدیده‌کننده برسد. از طرفی رقابت در این کلمات تکی بسیار فشرده است. مثلا شما به عنوان یک دارنده بوتیک می‌خواهید که در کلمه “لباس” در صفحه اول گوگل قرار گیرید، بسیار بدیهی است در این کلمه رقبای بسیار سرسختی از جمله برندهای معتبر و فروشگاه‌های اینترنتی با سابقه را در پیش‌رو دارید. فراتر از بحث رقابت سنگین بین کلمات کلیدی منفرد، موضوع دیگری وجود دارد، عدم شناسایی هدف کاربر از جستجوی این کلمه است. به عنوان مثال، اگر کاربری کلمه “لباس” را جستجو کند، اهداف او شامل خرید لباس از انواع مختلف آن و برای سنین مختلف را می‌تواند در بر بگیرد. یا فقط می‌خواهد مدل‌های جدید در دنیا ببیند یا دنبال لباس برای مراسم عزا یا عروسی است، بنابراین هدف مخاطب را ما نمی‌دانیم. اما کلمات کلیدی بلندتر هدف مشخص‌تری دارند و کاربرانی که مخاطب هدف بیزینس ما نیستند وارد سایت نمی‌شوند، چراکه در این صورت موجب می‌شود سریعا سایت را ترک کنند و باونس ریت سایت بالا می‌رود و سایت آسیب می‌بیند. در این مثال بوتیک، اگر صاحب فروشگاه کلمه کلیدی خود را مثلا  عبارت “فروشگاه لباس در تهران‌پارس” قرار دهد، کاملا مشخص است و فروشگاه‌های فیزیکی لباس در تهران‌پارس را هدف قرار داده است. همچنین در عبارات کلیدی بلندتر، رقابت کمتری وجود دارد و بنابراین سایت‌ها راحت‌تر می‌توانند در آن به رقابت بپردازند و به صفحه اول گوگل برسند.

آموزش اصولی بهینه‌سازی تصاویر سایت

تصاویر در ارتقای رتبه‌ی سایت نقش بسیار مهمی دارند زیرا با استفاده از عکس‌ها و تصاویر شما می‌توانید محتوای خود را برای مخاطب جذاب‌تر کنید و باعث افزایش محبوبیت و رنکینگ سایت خود شوید.

برای بهینه‌سازی تصاویر باید چند نکته را متذکر شویم:

1- نام عکس: اسم تصویر نباید بدون قاعده و قانون باشد. نام عکس باید مرتبط با خود تصویر (ترجیحا انگلیسی) انتخاب شود. برای مثال تصویری از یک دسته گل در اختیار دارید، بنابراین فرمت نام آن می‌تواند JPG باشد. بسیاری از افراد هستند که بدون توجه به نام عکس آن را در سایت خود آپلود می‌کنند مانند img63161665.JPG که این امر کاملا اشتباه است. این کار به آرشیو منظم عکس‌ها در مدیریت آن‌ها نیز کمک می‌کند. در نام عکس می بایست از _ (آندرلاین) و اسپیس استفاده نشود و به جای آن از – (دَش) استفاده شود.

2- اندازه عکس: اندازه تصویر باید به همان اندازه‌ای باشد که می‌خواهید در سایت قرار بگیرد مثلا برای قسمتی از سایت که تصویری به اندازه 200*300 مطلوب است، اندازه‌ای بیش‌تر از آن مجاز نیست چراکه سرعت بارگذاری (load) سایت را بالا برده و به سئو آن ضرر خواهد زد. بنابراین شما می‌توانید از ابزارهایی مانند فوتوشاپ یا پینت (paint) برای تغییر اندازه تصویر خود کمک بگیرید. مثلا اگر عکسی که برای پست خود آپلود کرده‌اید 600 در 400 می‌باشد و در محتوای خود آن را 300 در 200 فراخوانی کرده‌اید موجب می‌شود صفحه دیرتر لود شود. با این کار یک مرتبه تصویر با اندازه‌ی 600 در 400 لود می‌شود و درخواست برای سرور ارسال می‌شود و یک درخواست دیگر هم ارسال می‌شود تا سایز عکس 300 در 200 نمایش دهد. پس بهتر است از همان اول سایز مورد نیاز را مستقیما آپلود کنیم و همان را فراخوانی نماییم.

3- تعداد عکس: در هر پست می بایست از حداقل دو تا سه عکس مرتبط با متن و زیر عنوان های مطلب استفاده کنید.

4- آپتیمایز کردن تصویر (Image optimizing): تصویری که برای سایت خود انتخاب می‌کنید ممکن در حجم و کیفیت بسیار بالایی قرار داشته باشد که به احتمال فراوان شما به آن احتیاجی نداشته باشید و برای تقویت سئو و سرعت لود محتوای خود باید تصویر مورد نظر خود را آپتیمایز کنید.

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که در این پست معرفی می‌شود حجم تصاویر خود را پایین می‌آورید بدون آن‌که به صورت مشهود به کیفیت و وضوح آن لطمه‌ای وارد شود.

آپتیمایز کردن تصویر به کمک سایت Compressjpeg.com 

روش استفاده از این سایت بسیار ساده و جذاب است به این گونه که شما تصویر مورد نظر خود را در محل مشخص شده drag & drop کنید یا روی گزینه Upload files کلیک کنید و تصویر خود را تا سقف 20 تصویر انتخاب کنید.

Compress jpeg

وب‌سایت آنلاین برای بهینه‌سازی حجم تصاویر

پس از انتخاب عکس سایت به صورت خودکار مقداری از حجم تصویر را کم می‌کند ولی شما می‌توانید به صورت دستی مقدار بیشتری از آن را کم کنید. به این صورت که می‌توانید یا عدد کیفیت را تغییر بدید یا از اسکرولی که کنار تصویر قرار گرفته است برای تغییر حجم آن استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید با زوم کردن روی تصاویر آن‌ها را با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه دلخواه مقایسه کنید سپس پس از اعمال تغییرات آن‌ها را دانلود کنید.

البته دقت داشته باشید این سایت حجم عکس را کاهش می‌دهد و شما برای کاهش سایز تصاویر باید قبل از انتقال عکس به این سایت اقدام کرده باشید. کاهش سایز عکس (طول و عرض) توسط نرم‌افزارهایی نظیر فوتوشاپ، پِینت و … قابل انجام است.

آپتیمایز آنلاین تصاویر توسط آپتیمایزیلا

آپتیمایز کردن تصویر

آپتیمایز کردن تصویر توسط آپتیمایزیلا

5- قرار دادن متن جایگزین (Alt) و کپشن یا نام (Caption): این قسمت را می‌توان مهم‌ترین قسمت بهینه‌سازی تصاویر دانست چرا که برای موتورهای جستجوگر گوگل متن جایگزین مهم است بنابراین برای عکس خود حتما متن جایگزین مرتبط با موضوع و محتوای خود انتخاب کنید. طول این متن می‌تواند تا 80 کاراکتر باشد. همچنین باید از کلمات کلیدی معنی دار در قالب عبارت (توصیفی) درAlt عکس و نام عکس استفاده کنید.

همین‌طور با قرار دادن زیرنویس برای تصاویر مندرج در پست‌ها، به کاربر اجازه‌ی فهم بیش‌تر از عکس‌ها را می‌دهید. این توضیحات زیر تصاویر کمک می‌کند که گوگل نیز فهم بهتری از محتوای شما داشته باشد.

متن جایگزین و کپشن

متن جایگزین و کپشن

تصویر شاخص یا فیچرد ایمیج (Featured image)

برای بارگذاری عکس شاخص به قسمت تصویر شاخص مراجعه کرده و بر روی دکمه بارگذاری تصویر کلیلک کرده سپس عکس مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.

عکس شاخص در برخی از سایت‌ها برای نشان دادن موضوع محتوای آن پست در ابتدای آن به صورت پیش‌فرض قرار می‌گیرد و یا در بخش‌ها و موضوعات مختلف سایت، تصاویر شاخص با عنوان سئو و متادیسکریبشن نمایش داده می‌شود. در سایت آپساید در صفحه‌ی اول شاهد پست‌های مختلف هستیم که عکس‌های کنار آن، تصاویر شاخص محسوب می‌شوند.

همچنین با ارسال پستی از سایت در شبکه‌های اجتماعی تصویری که به صورت اتومات نمایان می‌شود همانتصویر شاخص است.

در نظر داشه باشید که تصویر شاخص برای بهینه‌سازی سایت یک امر ضروری است و هر پست باید حتما یک تصویر شاخص داشته باشد و با توجه به توضیحات ارائه شده تصویر شاخص از موضوع متن جایگزین مستثنی نیست و این قسمت‌های نامبرده شده باید حتما پر شود.

اگر شما قصد این را ندارید که تصویر شاخص در ابتدای محتوای شما قرار بگیرد به شما این پیشنهاد را می‌کنیم که با اندازه مربعی 250*250 و با یک قاب که برند تجاری شما را مشخص می‌کند قرار دهید سپس تیک گزینه “تصویر را در نوشته تکی نمایش نده” را انتخاب کنید.

نحوه بارگذاری تصویر شاخص

نحوه بارگذاری تصویر شاخص

ساخت لینک داخلی (Internal link)

ساختن لینک داخلی به این معناست که صفحه‌ای از سایت خود را به صفحه‌ای دیگر وب‌سایت‌تان وصل کنید. مبحث لینک داخلی در سئو سایت تاثیر بسیار زیادی دارد.

برای ساختن لینک داخلی شما آن عبارت یا کلمه‌ای که می‌خواهید کاربر با کلیک کردن بر روی آن به صفحه یا پست مورد نظرتان برود را به رنگ آبی انتخاب کرده سپس بر روی آیکون گذاشتن پیوند (Insert link) کلیک می‌کنید و در آن‌جا لینک مقصد را وارد کرده و ثبت می‌کنید.

لینک داخلی

نکات مهم و اصولی ساخت لینک داخلی

  • در محتوای خود از لینک‌های “بیش‌تر بخوانید” یا “در اینجا کلیک کنید” استفاده نکنید.
  • در محتوای لینک، به جای جمله از عبارات معنی‌دار استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان وسط عبارت قطع نشود.
  • سعی کنید قبل و بعد انکر تکست (عبارت یا کلمه‌ای که می‌خواهید آن را لینک کنید)، کلمات و عبارات مرتبط با خود انکر تکست باشد زیرا این کار برای خزنده‌های گوگل مهم است و در سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد. مثلا در یک پست شما روی عبارت “خرید گوشی آیفون 6” لینک می‌دهید، اطراف این عبارت (2 – 3 خط بالا و پایین) مستقیما درباره‌ی همین موضوع صحبت کنید. به این جنس کلمات را اصطلاحا LSI Keyword می‌گویند. با این کار شما قدرت بیش‌تری را به صفحه‌ای که لینک داده‌اید وارد می‌کنید.
  • در صورتی که مطلب مرتبط به مطلب فعلی در وبسایت موجود است به صورت کاملا نزدیک و یا نیمه نزدیک می توان در مطلب به آن اشاره کرد و لینک داخلی به آن مطلب داده شود به صورتی که در جای (احتمال کلیک کردن کاربر روی آن زیاد باشد.)
  • مطالب تقریبا غیر نزدیک را نیز می توان با شیوه های نگارشی به مطلب دیگری مرتبط کرد و به آن لینک داد. شیوه نگارش در این مورد تعیین کننده است. یعنی حتی اگر موضوع مقاله فعلی به مقاله هدف نزدیک نبود، می توان در یک پاراگراف گریزی به موضوع مقاله هدف زد و در همانجا لینکی به آن داد.
  • اگر در سایت خود صفحه یا صفحات خاصی دارید که می‌خواهید با آن صفحات در گوگل دیده شوید شروع کنید به نوشتن مقالات پیرامون آن صفحات فرود خود. در این مقالات به صورت هوشمندانه با انکرتکست‌های متنوع و با رعایت LSI Keywords  به صفحات مورد نظرتان لینک بدهید. این لینک‌ها بهتر است در پاراگراف‌های اول ترجیحا داده شود.
  • تراکم انکر تکست‌ها در محتوا نباید زیاد باشد. مثلا در یک پاراگراف خیلی به صفحات دیگر لینک ندهید و لینک دادن به صفحات دیگر درکل پست به‌خوبی پراکندگی داشته باشد.
  • نباید در یک صفحه به صفحه‌ای دیگر بیش از 2 لینک بدهید. مثلا در یک پستی یک بار با عنوان صفحه اول به صفحه‌ی اول خود لینک می‌دهید و یک بار دیگر با اسم برند خود در همان صفحه به صفحه‌ی اول لینک می‌دهید که این کار صحیح نیست.

دسته‌بندی و برچسب

برای انتخاب دسته‌بندی (Category) مناسب در قسمت دسته‌بندی‌ها، شما پست خود را به دسته‌هایی که مرتبط هستند اختصاص می‌دهید و آن‌ها را انتخاب می‌کنید.

دسته بندی‌ها

دسته بندی‌ها

همچنین برای انتخاب برچسب (Tag) مناسب به این صورت عمل می‌کنید که از قبل یک سری برچسب‌ها را تعیین نموده و بعد آن‌هایی را که به محتوای شما مربوط می‌شوند را در قمست برچسب‌ها فراخوانی می‌کنید که به این نوع برچسب زدن دسته‌بندی غیر رسمی نیز می‌گویند.

برچسب

برچسب‌ها

حتما به این نکته توجه داشته باشید که از برچسب زدن‌های زیاد برای هر پست پرهیز کنید که این نکته به بهینه سازی سایت کمک زیاد خواهد کرد.

ساخت لینک خارجی (External Link)

ساختن لینک خارجی به این معناست که صفحه‌ای از سایت خود را به صفحه‌ای دیگر از وب‌سایتی خارجی وصل کنید.

در صورتی که در مطلبی از وبسایت معتبری سخن می گوییم یا مطلبی وجود دارد که سایت معتبری (به صورت علمی، تحقیقی و اطلاعاتی) در رابطه با آن موضوع صحبت کرده است و به موضوع ما مرتبط است بهتر است به صورت فالو به آن لینک دهیم.

در هنگام لینک خارجی دادن باید به این دو نکته توجه کرد:

1- وبسایت مقصد نباید رقیب مستقیم ما باشد.

2- کلمه کلیدی صفحه فعلی ما نباید کلمه کلیدی تارگت مقاله مقصد باشد.

آموزش NOFOLLOW کردن لینک

برای noffolow کردن لینک های یک محتوا در بخش ویرایشگر متن سمت چپ بالا روی متن کلیک کرده تا ویرایشگر متون را بطور کد نمایش دهد. حالا بخش کلمه ای که ما لینک کرده ایم را یافته و مانند نمونه در زیر کد rel=”nofollow” را به آن اضافه میکنیم

لینک نمونه

همچنین می توانید با نصب و فعالسازی افزونه Rel Nofollow Checkbox مانند تصویر زیر امکان نوفالو را به بخش ویراش پیوند وردپرس اضافه کنید

سایر اصول مهم برای تولید محتوای سایت برای سئو

  • برای هر پست سعی کنید حداقل 1000 کلمه بنویسید.
  • اشتباهات دستور زبانی و املایی نداشته باشید. جالب است بدانید نه تنها روی نظر کاربر درباره نوشته شما تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه برای گوگل نیز تأثیرگذار است.
  • به متن خود لینک‌های داخلی بدهید. ارتباط داخلی بین صفحات سایت تاثیر مثبتی روی سئو دارد. این ارتباط داخلی نه‌تنها می‌تواند کاربران را به صفحات مرتبط دیگر هدایت کند، بلکه ازنظر گوگل هم ارزشمند است. دقت داشته باشید صفحاتی که به هم لینک داده می‌شوند، ازنظر موضوع باهم دارای ارتباط باشند.
  • به متن خود لینک‌های خارجی بدهید. ارتباط به سایت‌های دیگر مثل لینک داخلی است. بیش‌تر از لینک خارجی برای معرفی منبع اصلی مطلب استفاده می‌شود.دقت کنید لینک‌های خارجی را به‌صورت نوفالو بدهید.
  • همان‌طور که گفته شد تمام یا حتا قستمی از متن نباید کپی باشد. از طریق سایت کاپی‌اسکیپ می‌توانید چک کنید چه بخش‌هایی از محتوای یک نوشته از جاهای دیگر کپی شده است.

دانلود ایفوگرافیک 16 فاکتور کلیدی در سئو محتوا که موتورهای جستجو آن‌ها را دوست دارند.

hreflang در تولید محتوا و تاثیر آن در سئو

اگر سایت شما دارای چند زبان مختلف است و یا از افزونه‌های چند زبانه کردن سایت استفاده می‌کنید و محتوای خود را برای چندین زبان به‌صورت یکسان منتشر می‌کنید، باید به گوگل این موضوع را اطلاع دهید که سایت شما یک محتوا را برای چندین زبان منتشر کرده است. با این کار، گوگل محتوای شما را برای هر زبانی که در سایت خود تعریف کرده‌اید ارزش‌گذاری کرده و به مخاطب در نتایج جستجوی مورد نظرتان نشان می‌دهد. روش رسیدن به این مطلوب استفاده از hreflang است.

بخش اول: تعریف آدرس اصلی صفحه سایت به‌صورت زیر در تگ سایت

بخش دوم: تعریف آدرس متناظر هر محتوای تولید شده در زبان‌های گوناگون با استفاده از افزونه HREFLANG Tags Lite است. بعد از نصب و فعال‌سازی افزونه، وارد بخش تنظیمات این افزونه شده و مانند عکس زیر تنظیمات را انجام می‌دهیم:

سپس تنظیمات را ذخیره می‌کنیم.

نکته مهم: دقت داشته باشید اگر برای چند زبانه کردن سایت خود از چندین وردپرس مجزا استفاده می‌کنید این مراحل را در هر وردپرس خود باید به‌طور جداگانه انجام دهید.

حال وارد یک نوشته‌ای که می‌خواهید برای زبان خود منتشر کنید شوید. در انتهای صفحه به بخشی که در تصویر زیر می‌بینید مراجعه کنید و مانند تصویر آدرس لینک‌هایی که برای زبان‌های مختلف خود تعریف کرده‌اید در لیست وارد کنید:

درصورتی که از افزونه‌های چند زبانه کردن وردپرس استفاده می‌کنید کافی است لینک متناظر هر زبان را در لیست تصویر بالا وارد و از منوی language زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار نوشته خود را منتشر یا بروزرسانی کنید.

اسکلت و ساختار محتوا به چه صورت است؟

ساختار محتوا متشکل از موضوع اصلی و موضوعات حاشیه‌ای، به کار بردن درست کلمات کلیدی، لینک‌ها و هدینگ‌ها خواهد بود. ابتدا در پاراگراف اول به مضوع اصلی میپردازیم و کلمه کلیدی اصلی را در یکی دو خط اول با حضور کلمات مرتبط با آن به کار می‌بریم.

سپس در ادامه به موضوعات حاشیه‌ای با شروع هدینگ 2 می‌پردازیم. بعد از نوشتن یک دو پاراگراف درباره موضوع نامبرده شده در خط آخر به موضوع اصلی به اصطلاح پل میزنیم. در هر جزیره محتوای ما می‌توانیم یکبار کلمه کلیدی اصلی یک یا دو لینک داخلی و یک عکس، ویدیو و یا پادکست به کار ببریم.

در حالت کلی تعداد به کاربردن کلمات کلیدی ما نباید بیشتر از 5 ال 7 مرتبه و تعداد لینک های داخلی بیشتر از 5 الی 6 و لینک خارجی بیشتر از یک ال دوبار تکرار شود. در هر محتوا می میتوانیم از 4 الی 5 جزیه محتوایی استفاده کنیم که با این روش تعداد کلمات ما بین 1200 تا 1500 خواهد بود.

برای نوشتن یک محتوای خوب از کجا باید شروع کنم؟

ابتدا ما باید یک لیستی از کلمات کلیدی داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن‌ها صفحات مورد نظر سایت خود را تولید کنیم. به این صورت که ابتدا هرکلمه ای که به ذهنمان آمد را داخل محیط word یا note مینویسیم سپس با کمک ابزارهای کمکی keyword generating و google suggestion، این لیست را طولانی‌تر می‌کنیم.

سپس کلماتی که برای ما ارزش اقتصادی ندارند را – که معمولا به صورت تک کلمه‌ای و جنرال هستند – از این لیست حذف می‌کنیم. کلماتی که باقی ماندند را باید بر اساس درجه سختی مرتب کنیم.

آنالیز درجه سختی کلمات کلیدی قبل از تولید محتوا

کلماتی که در لیست قبل جمع آوری شدند را در گوگل سرچ می‌کنیم تا رقبای ما را در آن کلمات به نمایش دربیاورد. سپس براساس فاکتورهایی مانند:

  • صفحه فرود: مرتبط بودن موئری سرچ شده به صفحه فرود
  • سئو تایل و متا توضیحات: مرتبط بودن و اسپم نبودن آن ها
  • اعتبار دامنه میزان اسپم بودن سایت
  • موضوع کلی سایت

شروع به نمره دادن به هرکدام از این کلمات می‌کنیم. وقتی در انتخاب دو کلمه کلیدی مترادف نمی‌دانیم کدام کلمه کلیدواژه‌ی اصلی باشد می‌توانیم از ابزار Google trends و یا سایر ابزارهای شناسایی کلمات کلیدی مشابه استفاده کنیم. با این روش از نرخ محبوبیت همر کدام از کلمات کلیدی مطلع می‌شویم و آن کلیدواژه‌ای را به عنوان کلیدواژه‌ی اصلی انتخاب می‌کنیم که استفاده و محبوبیت بیش‌تری دارد، به عبارتی بیش‌تر سرچ می‌شود.

آنالیز کلمات کلیدی

آنالیز کلمات کلیدی و تعیین درجه سختی آن‌ها

سپس بر اساس لیست کلمات کلیدی و میزان درجه سختی آنها شروع به تعیین صفحات هدف کرده و صفحات سطح 1، 2 و 3 سایت خود را انتخاب میکنیم.

تعیین صفحات هدف برای تولید محتوا مناسب و اصولی

بعد از تعیین لیستی از کلمات کلیدی و درجه سختی آنها و شناختی که از رقبا خود پیدا کردیم به سراغ تعیین صفحات هدف میرویم.

قبل از شروع باید به این نکته توجه داشته باشیم که صفحات سایت ما از سطوح پایین به بالا سئو راحت تری دارند به این دلیل که صفحات محصول یا بلاگ پست ها با کوئری های طولانی یا به اصطلاح long keyword تارگت میشوند.

بنابراین از لیست کلماتی که به دست آوردیم کلماتی که درجه سختی کمتری دارند را برای صفحات محصول و یا بلاگ پست ها استفاده میکنیم و کلمات با درجه سختی بالاتر را به صفحات لندینگ یا صفحه دسته بندی لینک میکنیم

guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
مجتبی خان محمدی
مجتبی خان محمدی
17 days ago

در دنیای دیجیتال حاکم و داوری به نام «گوگل» حضور دارد. درصورتی که نوشتار شما نتواند نیاز و پرسش مخاطب را پاسخ دهد، این حاکمِ بی‌رحم بلافاصله مطلب و نوشته‌ی شما را دور از دسترس خوانندگان قرار می‌دهد.اتلاف وقت و زمان و انرژی کاربران و البته حجم دیتای اینترنت آن‌ها برای تحویل محتوای بی‌ارزش از نظر گوگل گناهی بزرگ است!متن‌هایی که ما می‌نویسیم قرار است آن‌چه من در درونم فکر می‌کنم را در قالب کلمات به خواننده منتقل کند،سوال، مشکل، مساله یا خواسته‌ای از او را مرتفع کندو درنهایت«احساس خوب دانستن»به مخاطب بدهد.

حسن
حسن
4 days ago

سلام به عنوان کسی که چند سال در حوزه سئو کار کرده بعضی از تجربه هام رو در اینجا کامنت میزارم:
– توضیحات Description :
• این بخش دارای 160 کاراکتر باشد. بهتر است کلید واژه اصلی در ابتدای این توضیحات قرار گیرد. 
• استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در توضیحات توصیه نمیشود.
• بهتر است یک جمله معنادار از کلیت سایت باشد که کاربر را ترغیب کند روی لینک سایت کلیک کند – افزایش نرخ کلیک CTR (به هیچ وجه از متن های داخلی سایت استفاده و کپی نشود). لازم به ذکر است استفاده عنوان صفحه هم در توضیحات کار اشتباهی است.

عنوان Title :
• این بخش دارای 60 کارکتر باشد. 
• بهتر است کلید واژه اصلی (بعنوان مثال آریامدتور) باید در ابتدا قرار گیرد. 
• تیتر حتما باید متناسب برای کاربر باشد نه گوگل. 
• بهتر از کمتر از حروف اضافه استفاده شود (به عنوان مثال 25 راهکار اساسی برای افزایش فروش آنلاین که به 25 راهکار اساسی افزایش فروش آنلاین) از صفت ها و متون های جذاب و گیرا، اعداد, استفاده شود (به عنوان مثال اسرار آمیز، ارزان، جادویی، تضمین و …)

کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی مهمترین بخش در هر محتوا و مطلب است. با بررسی و مشاهده از ابزار ها و سایت های خارجی میتوان به این کلمات دست پیداکرد.  
برای اینکه محتوای شما دیده شود میتوان برای سایت خود مطالب جالب و خواندنی منتشر کنید و حتی میتوان با قرار دادن بخشی به عنوان مثال TOP 10 در سایت بهترین مطالب را در آن قرار دهید. افزایش بازدید را میتوان به مطالبی که مرتبط با استراتژی سایت با اعمال دسته بندی خاص روی آن می باشد را میتوان بهبود بخشید. 

کلمه کلیدی long Tail چیست ؟ 
هدف گرفتن کلمات کلیدی طولانی یکی از تکنیک‌های سئو است زیرا رتبه گرفتن با آن‌ها آسان‌تر است و ضمنا این نوع کلمات، ترافیک هدفمندتری را به سمت سایت می‌آورند. در مورد کلمات کلیدی کوتاه رقابت سنگینی وجود دارد و معمولا قصد کاربر از جست‌وجوی آن‌ها روشن نیست. برای مثال وقتی کاربری کیورد رژیم غذایی را جست‌وجو می‌کند، مشخص نیست منظورش چه نوع رژیمی است. رژیم چاقی؟ رژیم لاغری؟ رژیم سلامتی؟ و …
اما وقتی کاربری این عبارت را سرچ می‌کند: رژیم پر پروتئین برای کاهش وزن، منظورش کاملا مشخص است. در این حالت تعداد مطالبی که گوگل در این رابطه پیدا می‌کند کمتر است اما آن مطالب بیشترین ارتباط را با خواسته کاربر دارند و او می‌تواند سریع‌تر به نتیجه دلخواهش برسد.
استفاده از کلمات کلیدی Long Tail در بخش وبلاگ و بقیه صفحات باعث قوی تر شدن صفحات وبسایت ما می شود.  
به عنوان مثال مقاله ای با موضوع افزایش فالوور اینستاگرام منتشر کنیم، عنوان آن را “چگونگی افزایش فالوور در اینستاگرام” قرار میدیم. تا مدتی با این عبارت رتبه یک گوگل می شویم اما بعد از مدتی ربات گوگل با عبارت افزایش فالوور اینستاگرام هم مقاله شما را در رتبه های یک یا برتر نشان خواهد داد. 

– محتوا Content : 
بهتر از در بند اول محتوا کلمه کلیدی را زیاد تکرار نکنیم. محتوای نوشته شده برای تگ های H1 تا H9 باید به گونه ای باشد که :
• استفاده از تگ H1 یک مورد برای تیتر اصلی
• استفاده از تگ H2 برای تیتر ها و بخش های مختلف متن
• استفاده از تگ H3 برای تیتر های داخلی (زیرتیتر) که با بولت مشخص میشود.
متن محتوا باید به گونه جذاب و گیرا باید که باعث خستگی کاربر نشود، توضیحات مهم با شکل های گونانون به شدت توصیه میشود. ارجاع به لینک های داخلی خود سایت (بیشتر بخوانید)، نکته قابل توجه اینکه محتوای جدید منتشر شده باید کمتر ارجاع به لینک های داخلی داده شود چون گوگل عاشق بروزرسانی محتوای سایت است در بروزرسانی های بعدی سایت می توانید از ارجاع به صفحات داخلی سایت خود استفاده کنید. در محتوا به صفحات داخلی بیشتر از یک بار لینک دهی ندهیم ( Ancher Text های متفاوت ندهیم)

چرا باید یک مطلب بروزرسانی شود با اینکه فکر میکنیم نیاز به بروزرسانی ندارد؟
یک مطلب که دارای بخش های مختلف است مثلا متن عالی، تصاویر خوب، ویدئو و بخش های مختلف. میتوانید با یک ویدئوی جدید تر و بروزتر یا اضافه کردن متن یا تغییر در تصاویر بروزرسانی در مطلب را انجام دهید. (با تغییر یا بروزرسانی در هر مطلب باید Request index لینک مورد نظر در گوگل کنسول دوباره بررسی شود که این کار را سئوکار انجام میدهد)
در بروزرسانی محتوا می توان از قراردادن یک متن جدید و اضافی ، تغییر عکس ها و تصاویر، توضیحات یا Description  و یا عنوان که اگر CTR نرخ کلیک به شدت پایینی دارید.
اگر مطلبی و محتوایی دارید که 5000 کلمه دارد و میخواهید یک متن 2000 کلمه ای به آن اضافه کنید بهتر از به صورت ماهانه 500 کلمه ای باشد. 
مقدمه در مقاله بسیار مهم است اگر به صورت داستانطوری که جذاب و گیرا باشد کاربر ترغیب میشود که بقیه مطلب را هم بخواند به طور کل 300 کلمه ابتدایی مقاله از اهمیت زیادی برخوردار است.  
کلمات کلیدی استفاده شده در متن به میزان تشخیص شما از مطلب دارد. ربات های گوگل به دلیل تشخیص کامل متن به متن و کلمه به کلمه در محتوا بهتر است کلمه کلیدی را در جای مناسب خود قرار دهید. بهتر از این کلمات کلیدی مترادف یا به صورت LSI کلمات کلیدی باشد.
کلمات کلیدی LSI ( (Latent Semantic Indexing به کلماتی گفته می‌شود که با یک مفهوم یا عبارت خاص ارتباط معنایی دارد. اجازه دهید این جمله را با یک مثال از دنیای واقعی باز کنیم:
فرض کنید اخیراً از یک جشن تولد برگشتید و دوست شما درباره این تولد از شما سوال می‌پرسد و شما هم جزئیات این جشن را به او توضیح می‌دهید. اگر بخواهیم از تمام حرف‌های شما یک سری کلمات کلیدی دربیاریم به عبارات زیر می‌رسیم:
• کیک تولد
• مهمانان جشن تولد
• تزئین و دکوراسیون خانه برای تولد
• کادو‌های تولد
• آهنگ مخصوص جشن تولد
  و …
این کلمات در واقع همان کلمات LSI برای عبارتی مثل «جشن تولد» هستند.
خیلی‌ها کلمات کلیدی LSI را با کلمات مترادف یکی می‌دانند. اما واقعیت این است که LSI چیزی فراتر از مترادف است. هر کلمه‌ای که شما به عنوان یک کلمه کلیدی در نظر می‌گیرید، در واقع بخش کوچیکی از یک دایره بزرگ از کلمات کلیدی مرتبط است.
– استفاده از کلمات کلیدی در تگ های زیر تیتری مانند H2 یا H3 استفاده شود ؟ 
بله اما استفاده بیش از حد در تگ ها توصیه نمیشود. 
– آیا باید تگ H1 با تگ Title صفحه باید متفاوت باشد؟
اختیاری است، اما ممکن است به دلیل جذاب بودن یکی از تگ ها، تگ مقابل در نتایج گوگل قرار بگیرد.

حسن
حسن
4 days ago

در ادامه کامنت قبلی و نکات مربوط به عکس ها و سایر موارد:
– تصاویر Image : 
تصاویر مرتبط و جذاب استفاده شود . تگ Alt باید کمتر از 150 کاراکتر باشد. بهتر است تمام کلمات کلیدی در تگ Alt بخش img استفاده نشود (بهتر است برای عکس اصلی یک کلمه کلیدی انتخاب شود و برای تصاویر دیگر از LSI استفاده شود.)
تصاویر جدید و از قبل وجود نداشته مهمترین دلیل برای شناسایی ربات های گوگل برای محتواست . تصویری که یک گرافیست آن را انجام داده، یا تصویری که با دوربین گرفته شده بسیار بسیار خوب است. (به عنوان مثال استفاده از تصاویر اینفوگرافی فوق العاده عالی و جالب است)
نام عکس بهتر از با Dash از همدیگر جدا شود. عبارت های هجو استفاده نشود. (به عنوان مثال تصویر … یا عکس …) درصورت تعویض یا تغییر عکس، عکس قبلی را به هیچ وجه پاک نکنید. چون آن تصویر در دیتابیس گوگل ثبت شده و اجازه بدهید خود گوگل آن تصویر را تغییر دهد.

– بخش Discover
مانند اکسپلور اینستاگرام است که مطالب پیشنهادی را به شما نشان میدهد. این بخش را میتوانید با فعال کردن مرورگر ها مشاهده کنید.
الگوریتم Discover در ایران زیاد شناخته شده نیست. پست هایی که به صورت Discover قرار میگیرد بازدید فوق العاده عالی را دارند.
مهمترین عوامل قرار گرفتن محتوا در بخش های Discover چه در مرورگر ها و چه در Google Discover :
1- تولید محتوای جدید که در وب وجود نداشته باشد یا خیلی کم به آن پرداخته شده باشد. Discover بیشتر قالب خبری دارد و مطالبی که وجود ندارد یا کمتر است را بیشتر اهمیت قرار میدهد. پس اگر مطلبی را پیدا کردید به برای آن محتوایی در سایت ها نیست بلافاصله آن را منتشر کنید.
2- ساختار سایت باید بهینه با ابزار ها و الگوریتم های گوگل باشد
3- تصاویر به کار رفته شده در سایت یونیک، باکیفیت در حجم کم باشد.
در صورتی که گوگل آنالیتیکس Discover را جدای از خود میداند و حتی آمار آن را هم نشان میدهد اما به دلیل بازدید فوق العاده عالی مطالب از این طریق میتواند کمک بسیار زیادی در دیده شدن مطلب انجام دهد.

– افزایش سرعت Index صفحات 
مواردی که باید رعایت شود:
• طبق برنامه ریزی ویژه مطالب مرتب منتشر و بروزرسانی شود.
• استفاده از شبکه های اجتماعی فعال میتواند رشد سریع تری به سایت میکند. زیرا قبل از بک لینک ها و اقدامات آن گوگل راحت تر سایت را index میکند. 
• استفاده از درست Sitemap
• استفاده از سرور پرقدرت
• و قابلیت Cache سایت به وسیله استفاده از ابزار ها مانند Cloudflare
• ایمیل مارکتینگ در بازه زمانی مشخص
نکته مهم : بین اپراتوری که مطالب را منتشر میکند و سئو کار باید ارتباط و هماهنگی قوی باشد زیرا با انتشار هر مطلب در سایت سئوکار باید در سریعترین زمان ممکن از طریق سرچ کنسول لینک مورد نظر را در Request index  قرار دهد.