آشنایی کامل با آزمون شخصیت شناسی MBTI به همراه تست رایگان

توانمندی‌ها و نیازهای افراد با یکدیگر متفاوت‌اند. از همین رو هماهنگی وظایف شغلی با شخصیت افراد اهمیت فراوانی دارد. امروزه دست‌یابی به ابزاری دقیق جهت شناسایی تیپ شخصیتی متقاضیان برای مدیران شرکت‌ها ضرورت بیشتری پیدا کرده‌است.
آزمون MBTI همان ابزار مورد نیاز برای کارشناسان منابع انسانی‌ست که بر اساس نظریات یونگ طراحی شده‌است. از دهه ١٩٢٠ تا به کنون این آزمون بر با استفاده از الگوی ١۶ تیپ شخصیتی افراد را دسته‌بندی کرده و مشاغل متناسب با تیپ شخصیتی مربوطه را معرفی می‌کند. در نتیجه پاسخ صحیح یا اشتباهی برای آن وجود ندارد. هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری برتری ندارد و هدف از انجام این تست دریافت اطلاعات مفید و ارزشمند درباره‌ی افراد مختلف است.

چرا MBTI؟

نام این آزمون برگرفته از نام پدیدآورندگان آن و مخفف Myers-Briggs Type Indicator است. توسط آزمون MBTI:
۱. نحوه‌ی تعامل خود با دنیای پیرامون را شناسایی می‌کنیم.
۲. از محل هدایت انرژی درونی‌مان آگاه می‌شویم.
۳. با چگونگی جمع‌آوری اطلاعات آشنا می‌شویم.
۴. در جریان جزئیات روند تصمیم‌گیری خود قرار می‌گیریم.

با انجام این آزمون، چهار مولفه کلی در شما مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند:
• برون‌گرایی E/ درون‌گرایی I
• حسی بودن S/ شهودی بودن N
• منطق T/ احساس F
• ساختارمندی J/ انعطاف P

آزمون شخصیت شناسی

دریافت انرژی

• درونگراها Introversions از وقت‌گذرانی با خودشان انرژی می‌گیرند، علاقه‌ای ندارند که کانون توجه باشند، پیش از هر عملی خوب فکر کرده و موضوعات را ارزیابی می‌کنند، اطلاعات شخصی خود را کمتر به اشتراک می‌گذارند، شنونده‌های خوبی هستند و کم‌تر صحبت می‌کنند و اشتیاقشان را بروز نمی‌دهند.

• برونگراها Extraversions از بودن با دیگران انرژی می‌گیرند، می‌خواهند کانون توجه باشند، پس از عمل، فکر می‌کنند (آن هم با صدای بلند)، شناختشان کار دشواری نیست چرا که بیشتر حرف می‌زنند و به سرعت جواب می‌دهند. آن‌ها اطلاعات شخصی خود را به راحتی با شما در میان می‌گذارند.

جمع‌آوری اطلاعات

• افراد شهودی Intuitives از اطراف خود الهام می‌گیرند و برای نوآوری و تخیل اهمیت بالایی قائل هستند. به آموختن مهارت‌های جدید علاقه دارند اما خیلی زود کسل می‌شوند. از استعاره استفاده می‌کنند و به دریافت اطلاعات دقیق تمایل ندارند. متوجه آینده هستند و ماهیت ایده‌های جدید را دوست دارند.

• افراد حسی Sensors از ایده‌هایی که قابلیت اجرا شدن دارند استقبال می‌کنند، به عملی بودن پیشنهادات توجه دارند و اطلاعات را به مرور ارائه می‌دهند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از مهارت‌های موجود بهره ببرند و به آن چه منسجم باشد اعتماد می‌کنند. متوجه زمان حال هستند.

تصمیم‌گیری

• احساسی‌ها Feelers با در نظر گرفتن تأثیر تصمیم‌گیری خود بر دیگران علاقه به راضی کردن آن‌ها دارند. برای همدلی و هماهنگی ارزش قائل‌اند و به راحتی تشکر می‌کنند. به ادب بیش از حقیقت بها می‌دهند و معتقدند هر احساسی فارغ از معنای آن معتبر است. با قدردانی شدن انگیزه می‌گیرند.

• منطقی‌ها Thinkers تحلیل‌های جمعی دارند و به طور طبیعی انتقاد می‌کنند. برای منطق، عدالت و انصاف ارزش قائل‌اند اما برای همه یک استاندارد دارند. به نظر بی‌رحم و بی‌احساس می‌آیند و به حقیقت بیش از ادب بها می‌دهند. موفقیت، انگیزه‌ی آن‌هاست.

ساماندهی محیط اطراف

• افراد منعطف Perceivers از باز گذاشتن موضوعات خوشحال می‌شوند و لذت در کنار کار اولویت دارد. با توجه به دریافت اطلاعات جدید هدفشان را تغییر می‌دهند. فرایندگرا هستند و به راحتی خود را با موقعیت جدید تطبیق می‌دهند. زمان را به عنوان یک منبع تجدیدپذیر می‌بینند.

• افراد ساختارمند Judgers بعد از کار بازی می‌کنند، با تصمیم‌گیری خوشحال‌اند، محصول‌گرا هستند و زمان را منبعی تمام‌شدنی می‌دانند. علاقه‌کمند به تعیین هدف هستند و ترجیح می‌دهند به صورت شفاف بدانند مشغول چه کاری هستند.

براساس این تقسیم بندی افراد به ۴ دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:
 مشرب سنتی SJ: افراد دارای ترجیح حسی و ساختارمند
 مشرب تجربه‌گرا SP: افراد دارای ترجیح حسی و منعطف
 مشرب آرمان‌گرا NF: افراد دارای ترجیح شهودی و احساساتی
 مشرب خردگرا NT: افراد دارای ترجیح شهودی و متفکر

تست شخصیت شناسی

سنتی‌ها

ESTJ, ISTJ, ESFJ, ISFJ
نقاط قوت:
عمل گرا، سازمان یافته، منظم
حفظ مقررات، آداب و رسوم، سیاست‌ها، قراردادها
موفق در حفظ و حراست، وارسی کردن، نظم بخشیدن
نقاط قابل بهبود:
تصمیم‌گیری عجولانه
عدم انعطاف‌پذیری در شرایط جدید
شغل مناسب:
کار در یک شرکت با ثبات و با خط فرماندهی مشخص همراه با داشتن مسئولیت

تجربه‌گراها

ESTP, ISTP, ESFP, ISFP
نقاط قوت:
سازگار، استفاده از فرصت‌ها، راحت و عمل گرا
شجاع، دارای قدرت ریسک
نقاط قابل بهبود:
غیر قابل پیش بینی
عدم توجه به رویه و مقررات و مباحث نظری
شغل مناسب:
شغلی که به او استقلال، تنوع و امکان عمل بدهد. از آنجایی که این اشخاص تفریح را دوست
دارند، هر کاری باید به آن‌ها احساس رضایت بدهد.

آرمان‌گراها

ENFJ, INFJ, ENFP, INFP
نقاط قوت :
دادن انگبزه به افراد تیم، حل مسائل و کمک به اشخاص
خلاق، با جذبه و توانمند
نقاط قابل بهبود:
صرفاً بر اساس دوست داشتن یا دوست نداشتن خود، تصمیم‌گیری می‌کنند
در مواردی غیر قابل پیش بینی، به شدت احساسی
شغل مناسب :
شغلی که معنی‌دار باشد. ایده‌آلیست‌ها به سمت سازمان‌هایی گرایش دارند که ارزش‌های
انسانی را رشد داده و یا به سراغ مشاغلی می‌روند که بتوانند دیگران را برای رسیدن به
شکوفایی یاری دهند.

خردگراها

ENTJ, INTJ, ENTP, INTP
نقاط قوت :
اهل فکر و دارای نوآوری‌های بزرگ، انتقادپذیر
تعیین راهکارها، برنامه‌ریزی، ایجاد سیستم برای رسیدن به هدف
نقاط قابل بهبود:
به شدت شکاک، پیچیده
رقابت‌جو، خودبین
شغل مناسب :
شغلی که به او استقلال بدهد، برایش تنوع داشته باشد و او را به لحاظ عقلی تحریک کند. برای
بینشی‌ها کار مناسب آن است که چالش داشته باشد.

با کلیک بر روی لینک زیر، به صفحه‌ی آزمون رایگان MBTI هدایت می‌شوید.
https://esanj.ir/myers-briggs-type-indicator-mbti/start
هر مولفه‌ای که بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دهد نشان‌دهنده‌ی غالب بودن آن در شخصیت شماست.

منبع: جزوه‌ی آموزشی ایمان آزمون-توسعه‌دهنده سیستم‌های دانش‌محور و تسهیل‌گر رفتار سازمانی

guest
۲ Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Kaveh
Kaveh
۴ months ago

تیپ شخصیلی: ESFJ

برونگرا: ۸۸%
درونگرا: ۱۲%
حسی: ۳۰%
شهودی: ۷۰%
منطقی: ۸۸%
احساسی: ۱۲%
ادراکی: ۲۶%
قضاوتی: ۷۴%

هاشم
هاشم
۴ months ago

بعضی از صفات من قطعا توی یکی از گزینه ها قرار نمی گرفت، اگر بعضی سوال ها یا همه شون بیش از دو گزینه داشت عالی می شد