دامین اتوریتی چیست؟

دامین اتوریتی را معمولا با این اسامی می‌شناسند: دُمین اتریتی – Domain Authority – اعتبار دامنه – قدرت دامنه – اتوریتی دامنه – DA

domain authority معیاری برای سنجش قدرت نام یک دامنه سایت و همچنین یکی از فاکتورهای مهم رنکینگ موتورهای جستجو است. اتوریتی دامنه، سنجشی برای دیده شدن و قدرت رتبه‌بندی کل دامنه یا زیر دامنه‌ها است. بالا بودن این معیار نشان از کیفیت، برتری و اطمینان موتورهای جستجو به سایت می‌باشد.

تنها تعداد کمی از وب‌سایت‌های جهان دامین اتوریتی آن‌ها به عدد ۱۰۰ رسیده است. سایت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، توییتر، ویکی‌پدیا و… از جمله این سایت‌ها هستند که دامین اتوریتی (DA) آن‌ها عدد ۱۰۰ را نمایش می‌دهد.

پیج اتوریتی چیست؟

پیج اتوریتی را نیز معمولا با این اسامی می‌شناسند: Page Authority – اعتبار صفحه – اتوریتی صفحه – قدرت صفحه – PA

هر چقدر اتوریتی صفحه بالاتر باشد، ظرفیت و توانایی آن صفحه برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو به خصوص گوگل افزایش می‌یابد. معمولا دامین آتوریتی از پیج آتوریتی بیش‌تر است و اکثر مواقع بالاترین پیج آتوریتی متعلق به صفحه اصلی سایت می‌باشد.

تفاوت پیج اتوریتی و دامین اتوریتی در چیست؟

دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه درواقع اعتبار یک خاندان و نام خانوادگی آن خانواده است. به عنوان مثال در نظر بگیرید خانواده “توتون‌چی” در محله شمران اعتبار بسیاری دارند و در محل شناخته شده‌اند و مردم سر آن‌ها قسم می‌خورند، در اینجا دامین اتوریتی خانواده را نشان می‌دهد که بسیار بالا است. اما پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه حکم اعتبار یک فرد از اعضای این خانواده را دارد. مثلا اعتبار “کیوان” از خانواده توتون‌چی ممکن است بالا باشد یا پایین. به عبارتی خانواده توتون‌چی حکم دامین اتوریتی و کیوان حکم پیج اتوریتی را دارد!

در اینجا دو حالت را متصور می‌شویم:

– در یک خانواده اصیل و با اعتبار (دامین آتوریتی بالا) یکی از اعضای خانواده رسوایی به بار بیاورد و آدم بی‌آبرویی باشد (پیج آتوریتی کم)، طبیعتا این موضوع روی اعتبار خانواده نیز اثر می‌گذارد و از اعتبار آن‌ها می‌کاهد! (دامین آتوریتی را کاهش می دهد.)

– در یک خانواده معمولی و متوسط ممکن است یکی از اعضای آن به درجات بالای علمی و مقام‌های بالا برسد (پیج آتوریتی بالا)، در این حالت خانواده وی تا حدودی اعتبار بدست می‌آورند! (دامین آتوریتی بالا می‌رود). مثال‌ها برگرفته از سایت وب‌مستر خاکستری با کمی تغییر.

موارد کلی درباره اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

اعتبار دامنه یا اعتبار صفحه اعدادی بین ۰ تا ۱۰۰ هستند که توسط سایت‌های Moz و ahrefs به‌صورت حدودی و نزدیک واقعیت تعیین می‌شوند. هرچه این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، در دامین اتوریتی نشان‌دهندۀ قدرت بالاتر دامنه و در پیج اتوریتی نشان‌دهندۀ قدرت بالاتر آن صفحه از وب‌سایت است.

معمولاً در میان صفحات مختلف یک سایت، صفحه اصلی دارای بالاترین پیج اتوریتی (PA) است. البته ممکن است در وب‌سایتی این‌گونه نباشد و صفحه‌ای دیگر، پیج اتوریتی بالاتری نسبت به صفحه اصلی داشته باشد. به‌طورکلی هرچه عدد PA در صفحات مختلف سایت به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، بیانگر قدرت بالاتر آن صفحه از وب‌سایت است.

بیشتر استراتژی های سئو همچون ایجاد محتوای با کیفیت و لینک بیلدینگ تنها به منظور بهبود اتوریتی انجام می‌شوند.

اتوریتی به تنهایی نمی‌تواند دیده شدن سایت در موتورهای جستجو را تضمین کند. اما بی شک اتوریتی نشانگر عملکرد خوب سئو است.

نحوه محاسبه پیج اتوریتی و دامین اتوریتی سایت‌ها به صورت شفاف منتشر نشده است. اما با آزمون‌وخطاهایی که انجام شده، می‌توان گفت لینک‌سازی بیش‌ترین تاثیر را در افزایش پیج اتوریتی و دامین اتوریتی سایت دارد.

چگونه از پیج اتوریتی و دامین اتوریتی سایت‌ها با خبر شوم؟

یکی ار بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای آگاهی از اعتبار دامنه سایت و صفحات مختلف سایت نصب افزونه تولبار سایت Moz در مرورگر گوگل کروم است. شما می‌توانید با ورود به سایت Moz و نصب رایگان افزونه تولبار در مرورگر کروم از دامین و پیج اتوریتی سایت‌های مختلف مطلع شوید. این اعداد در بالای هر صفحه‌ای که باز می‌کنید قابل رویت است.

لینک مستقیم مربوط به نصب رایگان تولبار Moz

مثالی از پیج اتوریتی و دامین اتوریتی سایت دیجیکالا (DA یا دامین اتوریتی ۶۶ و PA یا پیج اتوریتی ۵۹)

البته به غیر از سایت Moz سایت‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که اعتبار دامنه و صفحات سایت را مشخص می‌کنند. راه‌های دیگری که می‌توانید به این اعداد برسید از طریق سرچ یکی از عبارات DA Checker یا PA Checker و یا Authority Checker و یا عبارت‌های مشابه است.

برخی دیگر از سایت‌هایی که در ضمینه آمار و ارقام اعتبار دامنه و صفحات سایت اطلاعات می‌دهند:  Seoreviewtools ، Checkmoz

تحلیل اعداد پیج اتوریتی و دامین اتوریتی

بعد از مشخص شدن نمره پیج اتوریتی و دامین اتوریتی چگونه بفهمیم این اعداد چه پیامی را برای ما دارند؟ خوب و بد بودن میزان اعتبار دامنه و صفحات چه رنجی را در برمی‌گیرند؟ با دنبال تحلیل این اعداد و مقایسۀ آن‌ها با وب‌سایت‌های دیگرمی‌توانید درک بهتری از این موضوع داشته باشید. در اینجا بازه‌ی ۰ تا ۱۰۰ مرز بین خوب و بد بودن PA و DA را بررسی می‌کنیم:

اعتبار دامنه بین ۹۰ تا ۱۰۰: معمولا سایت‌های مطرح و بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، ویکی‌پدیا، فیس‌بوک، وب‌سایت دانشگاه‌های معتبر جهان و… نیز در این محدوده قرار دارند. رسیدن به این اعداد، بسیار دشوار است.

اعتبار دامنه بین ۷۰ تا ۹۰: بسیار عالی و ایده‌آل است. سایت‌های کمی در ایران به این بازه رسیده‌اند. وب‌سایت‌هایی که در این محدوده قرار دارند معمولا توسط درصد بسیار زیادی از افراد جامعه مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاملا شناخته‌شده و مشهور هستند.

اعتبار دامنه بین ۵۰ تا ۷۰: نشان دهنده یک سایت قوی و معتبر است و احتمالا مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی موفق هستند. ایده‌آل‌ترین حالت برای اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران، رسیدن به این سطح از موفقیت است.

اعتبار دامنه بین ۴۰ تا ۵۰: بازه قابل قبول است. بسیاری از سایت های معتبر در این بازه قرار می گیرند.

اعتبار دامنه بین ۳۰ تا ۴۰: به نظر یک سایت متوسط است. البته رسیدن به این اعداد نشان‌دهنده فاصله گرفتن از وب‌سایت‌های معمولی و حرکت به‌سوی جایگاهی خاص میان سایت‌های بزرگ است.

اعتبار دامنه بین ۲۰ تا ۳۰: بازه خیلی قابل قبولی نیست. برای سایت‌هایی که خیلی از قدمت‌شان نمی‌گذرد مناسب است. در میان انجام کارهای روتین، نیم‌نگاهی نیز به فرایند سئو و لینک سازی دارد.

اعتبار دامنه بین ۱ تا ۲۰: نشانه بی اعتبار بودن سایت نزد موتورهای جستجو است. معمولا وب‌سایت‌هایی که به‌تازگی راه‌اندازی شده و یا فعالیت جدی ندارد در این محدوده قرار می‌گیرند.

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments