این پست قرار است این موارد را بررسی کند:
- پیدا کردن و تحقیق درباره کلمات کلیدی
- پیدا کردن کلمات مشابه و مترادف
- مقایسه میزان جستجو کلمات مشابه با هم و استفاده از پر سرچترین کلمات و عبارات
- فرآیند انتخاب عبارات و کلمات براساس میزان جستجو
- بررسی میزان جستجو (search volume) عبارات و کلمات در ماه و در سال
- ترند عبارات براساس ماهها و سالها
درحال حاضر الگوریتمهای گوگل به اندازهای هوشمند شدهاند که توانایی شناسایی و درک مفهوم محتوا و کلمات کلیدی مشابه را دارند. با استفاده از کلمهها و عبارتهای مشابه و مترادف کلمه کلیدی متن خود، این اجازه را به گوگل بدهید راحتتر و سریعتر به محتوای سایت شما آگاه شود و رتبهی بهتری در نتایج جستجو بدهد. مثلا شما عبارت “تشنهام” را میتوانید با عبارات مشابه ذیل به کار ببرید: “گلویم خشک شده”، “عطش دارم”، “آب خوردن میخواهم”، لبهایم خشک شده”، “دارم له له میزنم!” و …
از طرف دیگر میتوانید ببینید چه کلمات و عباراتی در حوزهی کسب و کار شما بیشتر سرچ میشوند، با شناسایی آنها میتوانید دربارهی این عبارات مطلب بنویسید و بازدید به سایت بیاورید. با این کار، کلماتی سرچ شدهی مردم با کلمات به کار رفته در سایت شما یکی میشود و بازدیدکننده هدف را به سایت شما خواهند آمد.
مثلا در نظر بگیرید شما “جراحی بینی” را به عنوان کلیدواژه کانونی پست خود در نظر گرفتهاید. با وارد کردن آن در سایتهایی که معرفی میشوند، به عباراتی مثل “تصاویر بینی عمل شده”، “قیمت عمل بینی”، “عمل بینی گوشتی”، “بینی عروسکی”، “بهترین جراح بینی در تهران” و … میرسید. این کلمات مرتبط با نام کلمات کلیدی LSI شناخته میشوند. LSI مخفف «Latent Semantic Indexing» است. در واقع مفهومی است که گوگل از آن استفاده میکند تا ارتباط بین عبارات و کلمات را درک کند و مفاهیم مشترک بین آنها را شناسایی نماید.
چند کاربرد دیگر در استفاده از کلمات مترادف و مشابه
- درصورتی که کمپین ادوردز (ad words) رفتهاید و در انتخاب کلمات کلیدی به مشکل خوردهاید، مترادفها و کلمات کلیدی مشابه میتواند راهگشا باشد.
- اگر در توضیحات متا (Meta Description) به غیر از کلمهی کلیدی پست، از کلمات مترادف و مشابه استفاده شود گوگل و همچنین مخاطب بهتر و سریعتر میتواند از محتوای شما آگاه شود.
- استفاده از کلمات مشابه و مترادف در متن، میتواند نوشته را برای مخاطب قابل فهمتر کند.
- اگر در متن از چند عکس با یک موضوع استفاده کردهاید، با بهرهگیری از کلمات کلیدی مشابه نام آن را تغییر دهید تا در نتایج جستجوی گوگل بیشتر دیده شوید.
تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی مهمترین عبارات کسب و کار شما
افراد در گوگل دنبال چه چیزی هستند و با چه کلماتی جستجو میکنند بسیار مهم است. ببینید چه عبارات میزان سرچ بالاتری دارند. این کار کمک میکند 1- ببینید متناسب با کسب و کار خود روی چه موضوعات کار بکنید و محتوا تولید کنید 2- کمک میکند بعد از شناسایی موضوع پست خود، از چه کلمات و عباراتی در تیترها، عناوین و … استفاده کنید که بهتر دیده شوید. با این ابزارهایی که معرفی میشوند میتوان به ادبیات و فاکتورهای متنوعی از نیاز کاربران رسید. همچنین به ما کمک میکنند تا عبارات کلیدی سایتهای رقیبا و جایگاه و بازدید آنها را تحمین زد.
فهرست بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
- کیورد پلنر گوگل Google Ads Keyword Planner
گوگل پلنر محدوده تخمینی حجم تخمینی جستجوی ماهانه عبارات و کلمات کلیدی را مشخص میکند. این ابزار محصول خود گوگل است و بسیار قابل اطمینان میباشد. اگرچه همانطور که از نام دامنه مشخص است، کارکرد اصلی، ابزاری برای تبلیغات گوگل (اد) است.
https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner
- گوگل ترندز (Google Trends)
این سایت از ابزارهای سئو خود گوگل است. امکان مقایسه کلمات کلیدی با یکدیگر را در قالب نمودار فراهم کرده است. همچنین در این سایت میتوان از فیلترهای بسیاری برای کلمه وارد شده استفاده کنید. مثلا فیلتر زمانی، مکانی، موضوعی و … درصورتی که کلمات به اندازهی کافی پر کاربرد نباشند، اطلاعاتی پیرامون کلمهی کلیدی در این سایت به دست نمیآید. این ابزار بیشتر برای درک تغییرات اندازه جستجو در طول زمان و مقایسه دو مفهوم کاربرد دارد.
- سایت گوگل (google)
حتا با خود سایت گوگل هم میتوان به دو طریق به کلید واژههای پر سرچ، متشابه و مترادف کلمات و عبارت کلیدی مورد نظر دست یافت.
یکی از طریق تایپ عبارتی که میخواهیم در گوگل سرچ کنیم. با این کار گوگل لیستی از پیشنهادات را به نمایش میگذارد.

لیست پیشنهادات گوگل پیرامون کلمات کلیدی مورد نظر
و یا اینکه کلمهی مورد نظر را سرچ میکنیم و گوگل در انتهای نتایجی که نشان میدهد، لیستی از پیشنهادات کلمات کلیدی مشابه که بیشترین جستجو را داشتهاند ارائه میدهد.

پیشنهادات انتهایی نتیجهی گوگل برای کلمه جراحی بینی
با توجه به شکل نمایش گوگل ممکن است موقع جستجو با نوشتن چند حرف از عبارات مدنظر ادامه عبارات پر سرچ را ببنید یا در وسط نتایج این لیست را ببینید. با کلیک کردن روی هر کدام از این پیشنهادات مجدد به پیشنهادات جدید قابل مشاهده خواهد بود.
———–
با نسخه رایگان این سایت روزانه ۳ عبارت را میتوان جستجو کرد
سایتی بدون ارائه امکانات اضافه است و محدودیتی در سرچ تعداد کلمات ندارد
سایت بسیار معروف پیدا کردن کلمات کلیدی (فوکوس کیورد) با ارائهی آمارهای تکمیلی پیرامون هر کلمه. بخش قابل توجهی از امکانات این سایت رایگان نیست. امکان سرچ روزانه ۵ کلمه به صورت رایگان فراهم است.
سایت جمع و جور برای یافتن صدها کلیدواژه مشابه و مترادف که بیشترین میزان سرچ را دارند.
سایتی پر از امکانات برای شناسایی کلامات کلیدی یونیک همراه با امکان فیلتر براساس وب، تصویر، ویدئو، ملیت، زبان و … قسمتهای زیادی از این سایت رایگان میباشد.
با استفاده از این سایت میتوانید به راحتی بصورت همزمان ۵ کلیدواژه از سایت خود را وارد کرده و با همهی سرورهای گوگل موجود در کشورهای مختلف بررسی کرده و جایگاه های سایت خود در این کلمات در کشورهای مختلف بررسی کنید.
بصورت کلی محدودیتی نداره و میتوانید بصورت مرتب و با فاصلههای زمانی کوتاه همه کلیدواژه های سایت خود را بررسی کنید.
سایتی بسیار جالب و مفید دربردارندهی طیف وسیعی از ابزارهای سئو. در ابزار مربوط به کیووردها، position و LONG TAIL های هر کلمهی پیشنهادی نیز قابل بررسی است. این سرویس کاملا رایگان بوده و محدودیتی برای تعداد دفعات استفاده از آن وجود ندارد.
ابزار شماره ۹ : KEYWORD SUGGESTION TOOL که مربوط به سایت https://smallseotools.com هست .
که position و LONG TAIL های هر کلمه ی پیشنهادی هم در این ابزار قابل بررسی است .
محدودیتی نیز برای این سرویس در دفعات استفاده وجود ندارد.
خیلی ممنون بررسی کردم سایت رو. بسیار کاربردیه. حتما به لیست اضافه میکنیم.
https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
این سایت هم برای یافتن کلید واژه های مناسب کمک میکنه و رایگان هم هست.
البته با ف ی ل ت ر * شکن کار می کنه
همیشه خود گوگل بهترین راهنماست و ابزارهایی که ارایه میده جزوه قابل اعتمادترین ابزارهاست. خیلی ممنون حتمن این سایت رو هم به انتهای لیست اضافه میکنیم.
من سایت فارسی می خواهم بابا که کلمات فارسی رو بده نه انگلیسی اون رو مد نظر دارید
سلام… اکثر این سایتهایی که معرفی شدن با کلید واژههای فارسی هم کار میکنند. حتما امتحان کنید متوجه موضوع میشید.
به نظر من انتخاب کلمه کلیدی مناسب حتی از نوشتن مطلب هم سختتره چون
نمیشه دونست که گوگل چیو ایندکس میکنه و معمولا گوگل هوش مصنوعی خودشو داره برای انتخاب کلمات کلیدی حتی اگر شما از قبل اونهارو مشخص کرده باشید. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی صرفا توسط انسان خیلی موثر نیست و باید از الگوریتم های هوشمند استفاده کرد. من خودم از سرویس هایی مثل کیوردماینر و اینها استفاده کردم ولی فارسی رو درست پشتیبانی نمی کنن و بعد از چندماه استفاده عملا تاثیری روی ترافیک نداشتن. از یک ماه پیش از ابزار زیر استفاده میکنم، من نمی دونم واقعا چطوریه الگوریتمشون ولی جالبه که ترافیک سایتم بهتر شده و کلیدواژه های جالبی رو تو گوگل کنسول می بینم به نظر خودشونم از این الگوریتم استفاده میکن و به نظر رتبشون هم بالاست. به هر صورت خلاصه کلام، اگر کلیدواژه های انگلیسی میخواهید از ابزارهای موجود استفاده کنید و لی برای فارسیا من قویا ابزار زیر رو توصیه میکنم
https://yarpress.com/keywords
سلام… درباره انتخاب کلمه کلیدی جدیدن گفته میشه که دیگه نیازی به تعیین مستقیم کلمه کلیدی با ابزارهای یوست و … برای پست نیست. به نظرم همین که درباره یک موضوعی هدفدار مینویسید الگوریتمهای گوگل خودش موضوع رو تشخیص میده و با کوئریهای مختلف درباره پست شما، شما رو با توجه به کیفیت محتواتون بالا میاره.
سلام خدممتون اگر دو تا محصول شبیه هم باشند و اتها تولید کننده های آن ها فرق داشته باشند چگونه کلمه کلیدی مشابه نزاریم چه میشه کرد؟
سلام… اگه میتونستید دقیقتر توضیح بدید مساله رو بهتر میشد جواب داد اما به نظر در عنوان پست و کلمه کلیدی میتونید اسم محصول رو به همراه برند محصول با هم بیارید، یعنی محصول یکی هست در کلمه کلیدی اما در ادامه نام برند بین دو تا پست شما تمایز رو ایجاد کرده. مثلن محصولی دارید به نام خودرو برقی با دو برند بنز و پژو. به ترتیب میتونه کلمه کلیدی به این شکل باشه: خودرو برقی بنز و خودرو برقی پژو.
البته با توجه به نوع محصول شما باید دید آیا نمیشه هر دو رو در یک پست جا داد و از طریق اچ 2 ها متمایز کرد و یا از طریق فیلتر و گزینههای دیگه تفکیک ایجاد کرد.