بخش اول – سئو مقدماتی
اگر مبانی سئو را میدانید بخشهای بعدی را بخوانید هر چند پیشنهاد میشود جهت یادآوری و کسب تجربه بیشتر از ابتدا شروع کنید، چه افراد تازه کار و چه افراد حرفه ای.
سئو مقدماتی اصولا با یک سوال “سئو چیست” شروع میشود ولی یک سوال بهتر؛ چطور سئو کار میکند؟ چطور رتبه سایتی بالا و پایین میشود؟ و یا چرا وقتی ما کلمه “خرید گوشی” را در گوگل جستجو میکنیم سایت “الف” رتبه اول را دارد و سایت “ب” رتبه دوم؟ آیا میدانید چه فاکتورهایی در سال 2022 در سئو اهمیت دارد و باعث جابهجایی رتبه وبسایتها در گوگل میشود؟
سئو چیست ؟
سئو یا SEO مخفف عبارت انگلیسی “Search Engine Optimization” است به معنی “بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو” نظیر گوگل. به عبارت دیگر به کمک تکنیک سئو ما میتوانیم به شکل طبیعی رتبه یک وبسایت را در نتایج، بالاتر بیاوریم. شاید بپرسید به شکل طبیعی یعنی چطور؟ مگر غیر طبیعی هم داریم؟ دو راه وجود دارد تا وبسایت شما در رتبههای برتر گوگل مشاهده شود.
- سئو SEO
- ادوردز Adwords
در روش اول یعنی سئو؛ شما باید هزینه زمانی زیادی را بدهید تا بتوانید در رتبه های برتر گوگل دیده شوید. درعوض اگر سئو را به خوبی آموزش دیده باشید و اصولی آن را پیاده سازی کنید، ماندگاری بیشتری در رتبههای برتر گوگل دارید.
روش دوم یعنی ادوردز؛ هزینه مالی بیشتری نسبت به سئو در یک بازه زمانی نیاز دارد و تا زمانی که شما در ادوردز گوگل شارژ مالی داشته باشید، در جستجوهای مربوطه جزء رتبههای برتر هستید.
تاریخچه سئو به دهه ۹۰ میلادی برمیگردد و ظهور موتورهای جستجو در آن سالها رخ داد. امروزه سئو یک روش و استراتژی برای بازاریابی محتوا و رونق دادن به صعنتهای آنلاین و آفلاین است. اگر شما به دنبال آموزش سئو هستید باید بدانید که این حرفه نیاز به برخی مهارتهای فنی، خلاقانه و تحلیلی دارد. البته نگران نباشید، شما میتوانید با گذاشتن زمان و به صورت آهسته و پیوسته این مهارت را به دست آورید و بدانید که هیچ مانعی جلوی شما نیست مگر ذهن خودتان. تکنیک های زیادی در سئو وجود دارد که بستگی به نوع اهداف، نحوه اعمال و میزان اعمال این تکنیکها متفاوت است. هر چند اصولا هدف اصلی و نهایی سئو کردن هر سایتی یکسان بوده و آن هم کسب رتبه های برتر در نتایج موتورهای جستجو است.

آموزش سئو – فرق سئو و ادوردز در نتایج گوگل
در سئو فقط مباحث فنی آن وجود ندارد. شما باید بتوانید یک محتوای مناسب و کاربرپسند تولید کنید و در کنار آن، محتوای شما باید بهینه سازی هم شود. به عبارت دیگر هدف شما تولید محتوا برای مخاطب باشد و در راستای آن سعی کنید در نتایج گوگل آن محتوا را سئو کنید تا بیشتر دیده شود. بدانید که محتوا صرفا متن نیست. ممکن است یک محتوا از عکس، ویدیو، پادکست و … ساخته شود. و از طرفی این محتوا به اندازه کافی در وبسایت شما وجود داشته باشد و توسط دیگران لینک سازی شود.
سئو یک نظم پیچیده شرطی است که گاهی فرآیند کار را سختتر میکند. به همین منظور به توجه کامل شما نیاز دارد. و از طرفی سئو به مرور زمان، تکامل مییابد و بر پیچیدگی آن افزوده میشود، بنابراین دانش شما در این زمینه همیشه باید با تغییرات هماهنگ باشد. باید خود را به روز کنید تا بتوانید وبسایت خود را به روز نگه دارید.
چرا باید شما آموزش سئو را دنبال کنید؟
طبیعتا برای شما رشد و رونق کسبوکارتان اهمیت بسیاری دارد، و قطعا یکی از مهمترین دغدغههای اصلی شما در این مسیر پیدا کردن مشتریها و کاربران هدفمند برای کسبوکارتان است. به همین منظور سئو گزینه مناسبی برای تحقق بخشیدن به این هدف است. چرا که سئو نسبت به سایر روشهای بازاریابی مقرونبهصرفهتر و همینطور پایدارتر است. حال شما در این مسیر چه به عنوان مدیر سایت خود و چه به عنوان یک متخصص سئو باید همیشه به دنبال یادگیری سئو باشید.
پیدا کردن یک منبع خوب که بتواند آموزش کامل و کاربردی را در زمینه سئو بدهد هم کار سادهای نیست با این حال آپساید و این مطلب گزینه بدی به نظر نمیرسد، امتحان کنید.
موتورهای جستجو همانند گوگل، بینگ و یاهو یک سری الگوریتمهایی دارند که براساس آن الگوریتم ها، وبسایت ها در نتایج جستجو یا به اصطلاح فنی SERP لیست میشوند. آیا ما میتوانیم متوجه شویم که این الگوریتمها چه چیزی هستند و چه نوع رفتاری دارند؟ پاسخ بله و خیر است.
گوگل برای رتبه بندی سایتها نزدیک به ۲۰۰ فاکتور را بررسی میکند. برخی از فاکتورهای مهم نظیر: محتوا، لینک سازی (بک لینک) موارد فنی سایت همانند بهبود سرعت سایت، تجربه کاربری و غیره است. هر چند برخی فاکتورها هم دقیق مشخص نیست و از طرفی ممکن است برای کسب و کاری این فاکتورها کم و زیاد و یا شرطی شوند. نگران پیچیدگی نباشید، بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کسب رتبه ۱ گوگل با کسب دانش
موتور جستجو رفتار کاربرانی که عبارتی را جستجو میکنند مورد ارزیابی قرار میدهد. حال ممکن است وبسایت شما در این نتایج باشد، سایت فروشگاهی دارید؟ یا سایت مجله خبری؟ آیا خدماتی ارائه میدهید؟ مهم نیست در کدام حوزه هستید، مهم این است که باید سایت شما برای موتور جستجو بهینه سازی شود و یا به عبارتی سئو شود و برای موفقیت در این زمینه رضایت کاربر از سایت شما اهمیت دارد.
شاید بپرسید چرا باید؟ به این علت که ۹۰ درصد کاربران دنیا برای رفع نیازهای خود در ابتدا جستجو میکنند و نتایج را سئو میسازد. آیا این کافی نیست تا به اهمیت آموزش سئو ایمان بیاورید؟
جابهجایی یک سایت از رتبه ۱ به رتبه ۲ در نتایج گوگل با عبارتی مثل “خرید گوشی” میلیاردها تومان تغییرات ایجاد میکند و این قدرت گوگل و اهمیت سئو کردن وبسایت را نشان میدهد.
از کجا آموزش سئو را شروع کنیم؟ و چطور یاد بگیریم؟
پاسخ سوال اول یعنی از کجا یادگیری سئو را شروع کنیم بسیار ساده است، پاسخ این است: از همین جا و از همین خط به بعد.
از کجا را گفتیم ولی حال چطور؟ بدانید که دانش سئو پایان ندارد، باید سعی کنید در کنار خواندن مقاله های جدید سئو، دانش قدیم خود را هم به روز کنید. سئو هر ماه و هر سال شاهد تغییرات بسیاری میشود. اگر گفتید چرا؟ الگوریتمهای گوگل و موتورهای جستجو هر سال ۱۰۰ ها بار تغییر میکنند چون رفتار و نیاز کاربران تغییر پیدا میکند.
دیگر کمتر کسی کلمه “دسته آتاری” را جستجو میکند و شاید در آینده دور کسی کلمه “پلی استیشن” را سرچ نکند. در هر دهه تغییرات بسیاری در جستجوها رخ میدهد و همینطور رفتار کاربران هم تغییر میکند، تکنولوژی عوض میشود و یا روشهای مخرب تغییر میکند و همه این عوامل باعث میشود که الگوریتمهای گوگل و سایر موتورهای جستجو هر روز و هر ماه در حال تغییر باشند. یکی از مواردی که میتوان گفت همیشه جزء قویترین فاکتورهای گوگل بوده، هست و خواهد ماند، تجربه کاربری است.
سئو را در اینجا سریع و آسان یاد می گیرید. به عبارت دیگر مواردی را به شما آموزش میدهم که پایانی در سئو ندارند و همیشه جزء فاکتورهای مهم بودهاند و هستند. سپس یاد خواهید گرفت که در ادامه مسیر چطور پیش بروید تا همیشه دانش سئوی بروز داشته باشید.
اصطلاحات پایهای در سئو
- سئو داخلی و سئو خارجی
- سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید
سئو داخلی و خارجی
سئو داخلی: “سئو داخلی سایت” و یا به عبارت دیگر “سئو داخلی صفحه” که به انگلیسی On-Page SEO یا On-Site SEO گویند به معنای بهینه سازی داخل سایت برای موتورهای جستجو است، بهینه سازی محتوا، لینک سازی داخلی، بهبود کدنویسی سایت و هر آنچه که دست شما است و مربوط به داخل سایت شما میشود. برخی تکنیک های سئو داخلی:
- متاتگ ها
- عنوانها
- ساختار آدرسها
- عکسها
- محتوا
- سرعت سایت
و بسیاری از فاکتورها که سعی خواهیم کرد به شکل کامل در قسمت های بعدی درباره آن صحبت می کنم.
سئو خارجی: سئو خارجی صفحه/سایت که به انگلیسی Off-Page SEO گفته میشود به تمام بهینه سازی های خارج از وبسایت شما گویند. مثلا اگر آپساید سایت شما را لینک کند یک قدم بهینه سازی خارجی در وبسایت شما برداشته شده است. فعالیت در شبکههای اجتماعی هم در همین راستا است. برخی عملها در سئو خارجی سایت:
- تبادل لینک
- خرید لینک
- پست مهمان و رپُرتاژ
- شبکههای اجتماعی
- همکاری با اینفلوئنسرها
و راه کارهای دیگر. باید دقت داشته باشید. از نظر من سئو خارجی همانند چاقو است، اگر از آن درست استفاده نکنید ممکن است به وبسایت خود آسیب بزنید و اگر درست استفاده کنید طبیعتا راهگشای بسیار خوبی خواهد بود.
تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی
تفاوت اول و اصلی این است که شما در سئو داخلی تقریبا بر همه امور دسترسی دارید و کنترل کامل بر فاکتورهای آن دارید ولی در سئو خارجی خیلی این مورد صدق نمیکند.
تفاوت دوم این است که با در نظر نگرفتن سئو داخلی و صرفا تمرکز بر سئو خارجی، هزینه سئو سایت شما بسیار بالا خواهد رفت. به عبارت دیگر سئو خارجی هزینه بیشتری تا سئو داخلی نیاز دارد.
تفاوت سوم این است که سئو داخلی به خطرناکی سئو خارجی نیست و اثرات منفی سئو خارجی گاهی به دلیل عدم کنترل کامل بر روی آن، قویتر است.

آموزش سئو فاکتورهای مهم سئو داخلی و خارجی در یک نگاه
سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید
طبیعتا شما به دنبال راههای مفید هستید و روش های سیاه را دوست ندارید، ولی یک پلیس خوب کسی است که از ساز و کارهای خلافکاران به خوبی اطلاع داشته باشد. به همین منظور باید روشهای سیاه و مخرب در زمینه سئو را بدانید. زمانی که شما قصد دارید از مسیر A به B حرکت کنید هم میتوانید به روش مثبت این مسیر را بروید و هم میتوانید به روش سیاه بروید ولی حالت اول پایداری دارد و حالت دوم دردسر و ریسک.
به عبارت دیگر در سئو برای اعمال فاکتورها میتوان با روشهای مختلفی پیش رفت. میتوانید سئو کلاه سیاه را انتخاب کنید و یا سفید را. و بدانید که مرز بین این روشها یک قدم بیشتر نیست و گاهی تشخیص اینکه آیا این روش سیاه است و یا سفید، سخت است.

سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست؟ به مجموع روشهایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده سازی میشود و در روند طبیعی سئو تاثیری ندارد، “سئو کلاه سفید” یا “سئو اخلاقی” گویند. گوگل همواره بر سئو کلاه سفید تاکید میکند.
اصولا نتایج حاصل از سئو کلاه سفید ممکن است سالها طول بکشد چون هدف جذب کاربر به صورت طبیعی است و براساس مشتریمداری پیش میرود، به عبارت دیگر شما به سمت کاربر نمیروید، محتوا و محصول خوب تولید میکنید و کابر خود به سمت شما میآید و در این روند هم هیچ نوع دستکاری نکرده باشید. هر چند باید قبول داشته باشیم که با روش کلاه سفید به دلیل طولانی بودن روند پروژه سئو، تسلیم تاخیر زمانی در کسب رتبه میشویم.
روش ها و تکنیک های سئو کلاه سفید عبارتاند از: تولید محتوای باکیفیت، کدنویسی اصولی، انتخاب عناوین و توضیحات مناسب، لینک سازی داخلی اصولی، ایجاد بک لینک طبیعی بدون دخالت صاحب کسب و کار به شکل مستقیم، بررسی کلمات کلیدی و …
سئو کلاه سیاه Black Hat SEO چیست؟ به مجموع روشهایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده سازی نشدهاند و هدف، تغییر روند طبیعی سئو است تا سریعتر به رتبههای برتر گوگل دست یابند. که در اکثر موارد گوگل متوجه و با سایت خاطی برخورد میکند. و اگر نیاز باشد سختگیرتر رفتار کند صفحه آن وبسایت خاطی را حتی پنالتی میکند. به عبارتی از نتایج به شکل طولانی مدت و یا حتی دائمی در کلمات کلیدی مورد نظر حذف میکند.
هدف اصلی سئو سیاه این است که بر نتایج تاثیرگذار باشند درحالی که فاکتورهای تجربه کاربری و یا اصول کدنویسی و لینک سازی را رعایت نمیکنند. همانند زرد نویسی در رسانهها عمل میکنند و از روشهای مبتذل برای جذب مخاطب استفاده میکنند معمولا از معیارهای روشنفكرانه و علمی تبعیت نمیكند و به دنبال نتایج زودگذر هستند.
لینک سازیهای اسپم و مخرب، استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی، محتوای تکراری و … از روشهای مرسوم این تکنیک سیاه است. Webmaster Guidelines راهنمای عمومی گوگل است تا کمی درباره سیاستهای خود در نشان دادن وبسایتها در نتایج صحبت کند.
سئو کلاه خاکستری Gray Hat SEO چیست؟ مابین سئو سفید و سئو سیاه است، اصولا یک متخصص سئو در این بخش قرار دارد و سعی دارد به روشهای سئو کلاه سفید سرعت ببخشد، ولی نه در حدی که باعث حساسیت موتورهای جستجو شود. همانند یک کاتالیزور عمل میکنند. مرز بین یک سئو کلاه خاکستری با سفید و سیاه بسیار نزدیک است و گاهی یک روش ممکن است حتی در یک زمانی خاکستری به نظر برسد ولی الان سیاه شناخته شده است و یا حتی ممکن است یک متخصص سئو روش x را انجام دهد ولی به شکل خاکستری ولی یک متخصص سئوی دیگر همان روش x را به شکل سئو سیاه انجام دهد هر چند شاید ناخودآگاه و یا خودآگاه صورت گرفته باشد.
بخش دوم – موتورهای جستجو
الگوریتمهای موتورهای جستجو در طول زمان پیچیدهتر شدهاند. چرا که دیگر مانند گذشته تعداد وبسایت کم وجود ندارد و برای هر کلمه هزاران سایت ممکن است وجود داشته باشد و این الگوریتمها باید سعی کنند بهترین نتایج را در کسری از ثانیه به کاربران نشان دهند. به همین منظور موتورهای جستجو مخصوصا گوگل انواع الگوریتم دارد که یک متخصص و کارشناس سئو باید آگاهی خوبی از این الگوریتم ها داشته باشد و اتفاقهایی که در پشت نتایج رخ میدهد را بداند تا بتواند متناسب با استانداردهای آنها بهترین نتیجه را در جستجوی کاربران بدست آورد. و اگر شما آموزش کامل سئو ما را به خوبی مطالعه کنید و در عمل بدانید که فاکتور میزان تعامل مثبت کاربر در تک تک مسیرهای موفقیت شما نقش بسیار مهمی را دارد، میتوانید با گوگل و ربات های موتور جستجو دوست شوید.
فراموش نکنید که هدف، کاربران واقعی است و نه موتورهای جستجو. خب برویم بر قسمتهای مهم و رایج تمرکز کنیم.
موتورهای جستجو معروف
به نظر من ۴ مرحله اصلی وجود دارد:
- خزش شدن – Crawl
- ثبت شدن – Submit
- بودن در فهرست – Index
- انتخاب در نتایج – Picking the results
خزش – Crawl
خزش توسط رُباتها رخ میدهد که به این عمل خزیدن میگویند. رباتها وارد سایت میشوند و کل سایت را اسکن میکنند، همانند یک دستگاه اسکن که یک برگه را به شکل دقیق اسکن میکند. آنها عکس، محتوا، لینکها، محتوا و … را بررسی میکنند. هر نوع دادهای را ربات ها اسکن میکنند.
به این قسمت دقت کنید. الان عبارت “تتنیس مدیا” یک متن ساده است و اصولا به آن text میگویند. ولی “تتنیس مدیا” یک عبارت ساده text نیست. بلکه به آن ابرمتن یا hypertext میگویند. درواقع فراتر از متن است و به یک صفحه دیگر اشاره میکند. حال وقتی خزندههای گوگل (رباتهای گوگل) در حال دیدن این صفحه آموزش سئو هستند و به یک ابرمتن برخورد میکنند به واسطه آن ابرمتن، صفحه دیگر را هم میتوانند خزش کنند.
و این چرخه همیشه تا انتها ادامه دارد و خزندهها همیشه در حال خزش هستند تا صفحات جدید را پیدا کنند و از طرفی صفحات که قبلا خزش کردهاند را پیدا و دادههای لازمه آن صفحات را به روزرسانی کنند.
ثبت شدن – Submit
بعد از آنکه وبسایت توسط رباتها (خزندهها) خزش شد، در دیتابیس گوگل ثبت میشود. ولی ثبت شدن به معنای آن نیست که در نتایج نمایش داده میشود. در اکثر موارد فاصله زمانی بین خزش و نمایش در نتایج بسیار کم است به همین منظور مرحله ثبت شدن کمتر دیده میشود.
گاهی به دلیل مشکلات فنی وبسایت و یا هاست، تازه بودن سایت و … صفحات شما در این مرحله میماند. هر چند در فصلهای آتی اشاره خواهیم کرد چطور ربات گوگل را شما خودتان بتوانید فراخوانی کنید و بگویید که آقای ربات گوگل این صفحات من را خزش کن. و سپس میتوان مراحل خزش گوگل را آنالیز کرد و فهمید چرا فقط در مرحله ثبت شدن باقی مانده است.
بودن در فهرست – Index
به شکل طبیعی اگر سایت شما مشکل خاصی نداشته باشد بعد از آنکه خزندههای گوگل خزش را انجام دادند، سریع مرحله ثبت شدن اجرا و تمام میشود و سپس به مرحله index میرسد. در مرحله ایندکس index تمام محتواهایی که توسط خزنده ثبت شده دیگر توسط تمام افراد دنیا قابل دیدن است. درواقع در یک کتابخانه بسیار بزرگی به نام گوگل قابل دسترسی همگان میباشد و سایت شما در این کتابخانه وجود دارد.
گاهی اگر سایت شما ایندکس index نمیشود، تجربه نشان داده است که اگر صبر کنید حداکثر در ۱۰ روز سایت شما در نتایج نمایان میشود و از مرحله ثبت عبور میکند.
انتخاب در نتایج – Picking the results
نتایج، شبیه به ضریح در یک محل عبادت میماند، همه دوست دارند به سمت ضریح بروند. حال فرض بگیریم همه وبسایتها توسط گوگل ایندکس شده اند ولی چه سایتی و در چه مکانی نمایش داده میشود؟ این موضوع مهم است و باعث شده نیازمند متخصص سئو شویم و یا به سمت یادگیری سئو برویم.
نتایج یک موتور جستجو که به آن SERP گفته میشود برای همه نوع کسب وکار مهم است و زمانی نتایج نمایش داده میشود که کاربران چیزی را در گوگل جستجو کنند. در این لحظه موتور جستجو همانند گوگل به فهرست وبسایتهایی که ایندکس هستند نگاه میکند و براساس یک سری ویژگیها و فاکتورها آنها را رتبه بندی میکند و سپس از بین میلیاردها سایت چندین آنها را به ترتیب لیست میکند.
بسیاری از شرکتهای موتور جستجو نظیر گوگل، بینگ، یاهو و … برای رتبه بندی نتایج، الگوریتم های بسیار پیچیده و دقیقی دارند که کسی از نحوه محاسبات دقیق آنها خبری ندارد.
ولی اکثر فاکتورهای مهم آنها شناخته شده هستند. البته این دقیق بودن به معنای بیعیب بودن نیست مخصوصا در زبان فارسی کمی ضعف دارند ولی مهم پیشرفت است و هر روز نتایج در گوگل بهتر میشود.
فاکتورهای شناخته شده
هر چه بیشتر و بهتر فاکتورهای مربوط به افزایش رتبه وبسایتها را بدانید، وبسایت شما بازدید بیشتری میخورد. دقت داشته باشید که گفتیم بیشتر و بهتر، و صرفا بیشتر داشتن به معنای کسب رتبه بالاتر نیست. هر چند برخی فاکتورها هنوز به شکل دقیق مشخص نیست ولی برخی دیگر به خوبی مشخص هستند و تا الان به برخیها به شکل غیرمستقیم در این مقاله اشاره شده، ولی در ادامه به مهمترین فاکتورهای سئو شناخته شده را اشاره خواهیم کرد.
البته دقت داشته باشید که شما لازم نیست همه آنها را بدانید، بهتر است به جای دانستن بیشتر فاکتورها، برای درک بهتر فاکتورها تلاش کنید.
وبسایت Backlinko فاکتورهای بسیاری را معرفی کرده ما ما سعی کردیم مهمترین آنها را در اینجا درج کنیم:
- قدرت و مرتبط بودن بک لینکها
- محتوای با کیفیت و مرتبط داشتن
- معیارهای تعامل همانند CTR (نرخ کلیک)
- حجم وبسایت و سرعت لود آن
- چگالی کلمات، استفاده از کلمات کلیدی در متاتک، هدینگها و آدرسها به شکل اصولی
- نحوه نوشتار و دستور زبان فارسی
- ساختار وبسایت
- بهینه سازی کردن وبسایت برای موبایل
- میزبان راحتی استفاده از وبسایت
- لینک سازی داخلی
- قدرت شبکههای اجتماعی
به شکل کلی عوامل رتبه سایت را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد، سئو داخلی و سئو خارجی که در بخش ۳ و بخش ۶ به آنها اشاره خواهیم کرد.
کاربران چطور از موتورهای جستجو استفاده میکنند؟
نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که در هر قدمی در جهت بهبود سئو، باید هم کاربران را در نظیر بگیرید و هم موتورهای جستجو را. صرفا بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو و پیاده سازی تکنیک های سئو بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری فایدهای نخواهد داشت. به زبان سادهتر که نگاه و نظر کاربران اولویت اول در سئو و بهینه سازی وبسایت هستند و این مهمترین فاکتور موجود در سئو است که هیچگاه عوض نشده است. در بخش های بعدی به شکل جامعی درباره این موضوع توضیح خواهیم کرد. مسیر کاربران در جستجو بسیار ساده است ولی مهم است، به همین منظور یک مروری داشته باشیم :
- کاربران در ابتدا یک کلمه کلیدی یا عبارتی را در نتایج گوگل جستجو میکنند.
- سپس براساس اطلاعات کاربر، مثلا تاریخچه جستجوی او، مکان کاربر و … نتایج به او نمایش داده میشود.
- کاربر نتایج را دیده و جذابترین را انتخاب میکند.
- کاربر به دنبال جواب خود در آن وبسایت میگردد اگر پیدا کند که برای آن سایت بسیار خوب است.
- اگر نیازش رفع نشود دوباره به نتایج برگشته و سایت دیگر را انتخاب میکند و یا اگر رفع شده باشد صفحه را میبندد.
تمام این رفتارها توسط گوگل ردیابی میشود و اگر کاربران از یک وبسایت رضایت داشته باشند گوگل هم آن سایت را به رتبههای بالاتر هدایت میکند. به عبارتی رفتار کاربران یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو میباشد.
موتورهای جستجو معروف
شاید این قسمت برایتان جالب باشد که بدانید که ما فقط گوگل (Google.com) را نداریم، حتما موتورهای جستجو همانند بینگ (Bing.com) و یاهو (ِYahoo.com) یا داک داک گو (Duckduckgo.com) را شنیدهاید. ولی ما موتور جستجوهای دیگری هم داریم که بسیار قوی عمل میکنند. سه موتور جستجویی که اشاره کردیم مربوط به کشور آمریکا است که طبیعتا گوگل حرف اول را میزند. ولی موتور جستجوی بسیار قدرتمند بایدو (Baidu.com) هم داریم که متعلق به کشور چین است. به لطف جمعیت این کشور، جزء ۱۰ سایت پرترافیک دنیا محسوب میشود. همینطور موتور جستجوی یاندکس (Yandex.com) که به کشور روسیه تعلق دارد امکانات جالبی دارد و ترافیک بالایی هم بر روی این سایت وجود دارد
سهم موتورهای جستجو
بدون شک همه میدانیم که سهم موتور جستجوی گوگل از همه بیشتر است ولی شاید آمار زیر برای شما جالب باشد.

سهم جستجو در موتورهای جستجو در دسکتاپ – 2022

سهم جستجو در موتورهای جستجو در موبایل – 2022
انواع کلمه کلیدی در جستجوها
کلمات کلیدی که کاربران در جستجوها استفاده میکنند تقریبا به ۳ بخش کلی تقسیم بندی میشود:
- کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
- کلید واژه اطلاعات – Informational
- کلید واژه تراکنش – Transactional
کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
این نوع کلمات کلیدی صرفا برای انتقال کاربر است. به عنوان مثال؛ شما سایت ورکشاپر را میشناسید و برای آنکه وارد این سایت شوید در گوگل جستجو میکنید “تتنیس مدیا” و بر روی سایت تتنیس مدیا کلیک میکنید. این نوع کلمه کلیدی که به کلمه کلیدی برند هم گفته میشود صرفا کار انتقال را انجام داده است. به عبارت دیگر کاربر قبل از جستجو تصمیم خود را برای رفتن به یک سایت خاص گرفته است.
کلید واژه اطلاعات – Informational
در این نوع جستجو کاربران به دنبال سایت خاصی نیستند، بلکه به دنبال اطلاعات خاصی هستند، مثلا “آب و هوای امروز تهران” و یا “قیمت دلار در ایران” و صرفا نیاز به اطلاعات دارد به همین منظور به این نوع کلید واژه ها، کلید واژه اطلاعات گفته میشود و اصولا تجاری نیستند. یعنی اگر جستجو میکند و وارد سایت x میشود در سایت x چیزی را نمیخرد. کیوردهایی (کیورد همان کلمه کلیدی میشود) که در این نوع وجود دارد گاهی بسیار سخت است به بتوانیم از طریق آنها رتبه کسب کنیم. هر چند کیوردهای دست نخورده بسیاری هم دارد.
پس به شکل خلاصه در این نوع کلمات کلیدی، کاربر به دنبال راهنما میگردد و قصد دارد مثلا وقتی جستجو میکند “نحوه تهیه پیتزا” بتواند از مقاله نهایت استفاده را ببرد.
کلید واژه تراکنش – Transactional
این نوع کلید واژه که از اسمش مشخص است یک قصد تجاری و معامله ای را دارد. مثلا “خرید گوشی سامسونگ” و یا مثلا “بهترین پیتزا در تهران” هدف از جستجوی این نوع کلمات کلیدی یک معامله آنلاین و یا آفلاین است، زمانی که این نوع کلمات کلیدی جستجو میشوند .
مخصوصا از زمانی که دستیارهای هوشمند وارد بازار شدهاند، این نوع کلمات کلیدی تراکنشی بیشتر جستجو میشود، دستیارهای مجازی مانند گوگل اسیستنت (Google Assistant) ، سیری اپل (Apple Siri) و الکسا آمازون (Amazon Alexa) که به صدای شما گوش میدهند و برای شما نتایج مد نظر را نشان میدهند. طبق بررسیهایی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده به ترتیب دستیارهای گوگل، الکسا و بعد اپل عملکرد بهتری داشتهاند. هر ساله جستجوی صوتی بیشتر صورت میگیرد.
انواع کلمه کلیدی در جستجوها
آمدن به صفحه ۱ همه را خوشحال میکند ولی رتبه ۱ چیز دیگریست، حال باید در نظر بگیرید که گاهی میشود با کسب رتبه ۲ و حتی ۳ به اندازه رتبه ۱ کلیک کرد، که ما این موارد را در آموزش های خصوصی سئو مطرح میکنیم. ولی نکته مهم این است که آمدن با ماندن فرق دارد. همانند انسانها که بسیاری آمدند ولی یادی نماده از آنها ولی حافظ، فردوسی و …آمدند و ماندند و زنده هستند.
شما استراتژی سئو را که پیاده سازی میکنید فقط نباید به فکر آمدن باشید و برای آن تلاش کنید باید در هنگام برنامه ریزی برای آمدن به فکر ماندن هم باشید. چه بسا آمدن در صفحه ۱ راحت تر از ماندن در صفحه ۱ است. یک ضرب المثل داریم که میگوید “آسیاب به نوبت” و هر کسی رتبه برتری داشته باشد دائمی نخواهد بود. بنابراین چه رقبای شما و چه حتی شما، هر رتبهای که دارید به آن ننازید، تازه قدم اول هستید.
هر روز تعداد جستجوها بیشتر میشود، هر روز تعداد رقبا بیشتر میشود و هر روز قدرت رقبا افزایش پیدا میکند و هر روز الگوریتم های موتورهای جستجو تغییر می کند و هر روز وبسایتها در نتایج بالا و پایین میشوند. این اتفاق ها شرایط را سخت نمیکند، بلکه تغییرات در نتایج امید برای کسب رتبه را بیشتر میکند. وجود رقبا بیشترین نعمت است چرا که میتواند بزرگ ترین درسها را به شما بدهد. در صفحه ۱ گوگل درسهای بسیار نهفته ای وجود دارد که گاهی نیاز است صرفا جستجو کنید و به نتایج خیره شوید، تا یاد بگیرید.
شما باید هر روز در حال ارتقا و به روز بودن باشید. نباید کمال گرا باشید و نباید وبسایت تازه تاسیس خود را با سایتی که رتبه ۱ دارد مقایسه کنید. وبسایت رتبه ۱ الگوی خوبی برای شما میتواند باشد ولی مقایسه اصولی باید درونی باشد و باید هر روز خودتان را با دیروزتان مقایسه کنید.
نیم نگاهی به رقبا داشته باشید و از آنها درس بگیرید ولی حق مقایسه ندارید مگر اینکه شرایط برابری داشته باشید و یا از جنبه محدودی این مقایسه را صورت دهید.
میزان نرخ کلیک
در نمودار زیر میتوانید اهمیت بالا بودن رتبه سایت در نتایج را ببینید. نمودار آبی مربوط به جستجویهای Desktop است، یعنی در لپ تاپ و یا کامپیوترها این جستجو انجام شده و نمودار قرمز مربوط به جستجوهای گوشی هست.

میزان کلیک براساس مکان سایت در گوگل
تحلیل نمودار: وقتی سایت شما رتبه ۱ نتایج باشد تقریبا ۳۰ درصد از جستجوها در دسکتاپ و ۲۲ درصد از جستجوها در گوشی را در برمیگیرد. به عبارت دیگر وقتی رتبه یک باشید از هر ۱۰۰ نفر در دسکتاپ که جستجو میکنند ۳۰ نفر آنها وارد سایت شما هم میشوند. و اگر در رتبه ۲ باشید ۱۵ درصد از جستجوهای دسکتاپ و ۱۳.۵ درصد از جستجوهای گوشی وارد وبسایت شما میشوند و برای رتبه ۳ این اعداد به ترتیب دسکتاپ و گوشی ۱۰ درصد و ۹.۵ درصد است.
یک سوال پر تکرار و البته مهم: چرا در حالی که من رتبه ۱ هستم ولی کمتر از ۳۰ درصد وبسایتم کلیک میخورد؟ به این دلیل که گاهی ما “رتبه صفر” هم داریم.

جایگاه صفر در نتایج
بیایید شما هم کار عملی انجام دهید و فقط محتوا نخوانید. عبارت “what is seo in digital marketing” را در گوگل جستجو کنید؛ متوجه میشوید که برخی عبارتها در قالب پاسخ غنی در گوگل (Rich Answers) داده شده است. البته گاهی به این عبارتها Rich Card هم گفته میشود که در قالب یک Featured Snippets هستند ولی مهم نیست، مهم این هست که شما منظور من را متوجه شدید. و علت آنکه گاهی علارغم رتبه ۱ ، کلیک کمتری بر روی وبسایت شما میشود این است. این مورد در جستجوهای گوشی بیشتر به چشم میآید.
سجاد خواجه
Sajjad Khajeh
سجاد خواجه هستم، فارغ التحصیل مقطع ارشد رشته فیزیک بنیادی. خودتونو باور داشته باشید. هرچقدر که مسیر زندگی ناهمواری های زیادی داره اما میشه با یک برنامه ریزی خوب و عالی تمامی این ناهمواری ها رو هموار کرد.
من تمام یادگیری های خودم رو در تمامی حوزه های مطالعاتیم در اخیتار شما عزیزان قرار میدم تا شما هم بتونین در مسیر های خودتونو هموار تر کنین. اگر شما هم مطلب یا مقاله ای دارین حتما برای من بفرستین تا منم هم از شما یاد بگیرم
با سلام نوشته بسیار خوبی بود به خصوص برای افرادی که قصد دارن با مفاهیم اولیه سئو آشنا بشن متن بسیار روان و نوشته ها به تفکیک و طبقه بندی شده درباره سئو اومده. به نظر من سئو کردن وب سایت از شبکه های اجتماعی نیز برای کسب و کارها اثرگذاری بیشتری داره چون کسی که دنبال یک موضوع جدی و کسب اطلاعات هست اول در گوگل سرچ میکنه و این کار رو مثلا در اینستاگرام انجام نمیده در مرحله اول. بعد وقتی کاربر با یک محتوای خوب روبرو بشه حتمن در سایت می مونه و اگه محصولی هم باشه خریداری میکنه
سلام و درود خدمت شما دوست عزیز … ممنونم از پیام زیباتون و خواندن این مطلب .. بله دقیقا به نکته مهمی اشاره کردید . سئو کردن سایت از طریق شبکه های اجتماعی برای دیده شدن کسب و کار ها هم بسیار حائز اهمیته . اما نکته مهم اینه که سایت به کسب و کار هویت واقعی میده.. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام مثل ویترین مغازه عمل میکنن که شما برای خرید حتما باید وارد مغازه یا همون سایت بشین .. در بخش های بعدی این آموزش به صورت کامل در مورد این موضوع گفتم .. پس همراه من باش دوست عزیز
چیزی که دونستنش خیلی مهمه، اینه که در نظر داشته باشیم اجرا و پیاده سازی فرایندهای مرتبط با سئو و بخصوص دیدن اثرات و نتایج اونها در طی زمان چند ماه اتفاق میفته و اینطوری نیست که یک شبه بتونیم نتیجه رو ببینیم. امیدوارم این موضوع رو کارفرماهایی که پروژه سئو به دیگران میسپارن، درک کنن!!
بسیار به موضوع خوب و مهمی اشاره کردی دوست عزیزم. کاملا درست گفتی : هیچ چیزی یک شبه اتفاق نمی افته! برای سئو هم همینه .. نتایج اقداماتی که در مورد سئو و بهینه سازی سایت انجام میشه مقداری زمانبر هست و این از نظر کارفرمایی که پروژه سئو رو به دست ما میسپارن کاملا قابل درک نیست .. سئو کار باید در این خصوص با کارفرما صحبت کنه و از تمامی اقدامات کارفرما را در جریان بزاره البته توی این موضوع هم باید یه خورده کارفرما دانش سئوش رو بالا ببره .. ممنونم ازت که این مورد رو یادآوری کردی !!! این مورد واقعا درست و بجائه
I have a question
Ask your question
این پست عالی بود تکنیکهای یادگیری سئو رو به خوبی شرح داده بود. همیشه به دنبال راههای بهتر و کارآمدتر برای بهینهسازی سایتم هستم و این مقاله کمک زیادی بهم کرد. مرسی از به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند. 🙌💯
ممنونم ازت حسین جان، خوشحالم که برات مفید بوده و تونستی ازش استفاده کنی. یه سری راهکار ها و بخش های جدید هم هست که به زودی به این پست اضافه میشه